Växtstekelgruppen Nematinae (Tenthredinidae) i Sverige

Nematinae. Foto: Hege Vårdal

Sammanfattning

Vi gör systematiska studier av gruppen Nematinae som tillhör den störste växtstekelfamiljen Tenthredinidae. Projektet finansieras av Svenska Artprojektet och fokus är således på nordliga Europa och särskilt Sverige. Nematinae är dessutom särskilt artrikt i denna regionen och i Fennoskandia finns mer än 75 % av de europeiska arter av Nematinae och mer än 300 arter finns i Sverige. Larven är växtätare och är mer eller mindre värdspecifik och en stor andel av Nematinae-arterna äter eller inducerar galler på olika arter av vide (Salix). Klassificering och nomenklatur har varit mycket kaotisk och projektets första mål var att göra en ny släktesklassificering baserad på en molekylär fylogeni och en illustrerad bestämningsnyckel till världens släkten av Nematinae togs fram.

Revisioner görs för de flesta släkterna i Nematinae under projektets gång och molekylära tekniker visade sig vara viktiga för att lösa svåra taxonomiska problem. Färskt material för molekylära analyser samlas in särskilt i norra Sverige där Nematinae-steklarna och deras värdväxter finns i stora mängder. Sedan 2012 har vi hittat åtminstone 45 nya växtstekelarter för landet.

Forskningen finansieras av Svenska Artprojektet (STI) och Senckenberg Deutsches Entomologisches Institut (Tyskland)