Klarläggning av flödet av meteoritnedslag i det inre solsystemet med hjälp av datering av månbreccior

Nedslagsbassänger och provlokaler för Apollo och Luna-färderna.

Flödet av meteoritnedslag i solsystemet har förändrats över tiden, och tros ha varit betydligt högre i solsystemets tidiga historia. Dessutom har det föreslagits att det kan ha funnits dramatiska toppar i antalet nedslag vid vissa tidpunkter i den geologiska historien (t.ex. för ~ 3,9 miljarder år sedan). Som en av de viktigaste processerna för att påverka planeterna (inklusive jorden), har effekterna av sådana meteoritnedslag utan tvekan spelat en avgörande roll i planeternas geologiska utveckling, men också haft  långtgående effekter på livets utveckling här på jorden. Därför är det viktigt att förstå hur takten i meteorit-bombardemanget har förändrats över tiden för att kunna skapa en mer fullständig bild av vårt solsystems utveckling .

Vi använder sekundärjonmasspektrometer (SIMS) för att analysera  U-Th-Pb-isotopsystematik hos Ca-fosfater och zirkoner i nedslagsbreccior från månen - dvs. bergarter bildade under meteoritnedslag på månen - för att bestämma den tid vid vilken dessa breccior bildades. Det har gett oss mycket mer exakta åldrar än tidigare för ett antal sådana månbreccior. Dessa åldrar används för att undersöka tidpunkten och frekvensen för bildandet av nedslagskratrar på månens yta, och huruvida det verkligen var en ökning av antalet nedslag för ~ 3,9 miljarder år sedan.

Forskningen stöds av Vetenskaprådet samt Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Projektdeltagare vid muséet