Forskare fick se glimtar från vulkanen Fagradalsfjälls djupaste delar

Under vulkanutbrottet på Island kunde forskarna ta unika prover från den färska lavan. Undersökningarna visade magmans rörelser under jordskorpan, kunskap som kan hjälpa till att förutsäga vulkanutbrott.

Forskare vid lava

Vulkanen Fagradalsfjäll år 2021. Foto M.A.Pfeffer, Icelandic Meteorological Office

Forskare och vulkan

Mätningar pågick under hela utbrottet i sex månader. Foto M A Pfeffer.

Under sex månader år 2021 hade vulkanen Fagradalsfjäll på Island utbrott. Varje vecka samlade forskare prover från lavan och röken från vulkanen.

- Det var ett unikt tillfälle för oss att kunna följa vulkanutbrottet i realtid, säger forskaren Martin Whitehouse vid Naturhistoriska riksmuseet. I utbrottets början såg vi ytlig magma men ju längre det pågick desto mer magma kom från de riktigt stora djupen.

Mätningarna visade att magman kom från mer än 20 kilometers djup under ytan.

Vid ett vulkanutbrott tränger den heta, mjuka lavan upp från överfyllda magmakammare under jordskorpan. I den smälta magman bildas bergarter som får olika kemiskt innehåll beroende på vilket djup den bildas på, vid olika högt tryckt och temperatur. Det här gör att forskarna, genom att undersöka lavans kemiska innehåll, kunde avgöra hur magman hade rört sig under jordskorpan medan vulkanutbrottet pågick.

Vulkan i genomskärning

Figuren visar en genomskärning av hur det ser ut under vulkanen. Den rödfärgade magmakammaren fylldes på med magma från större och större djup när vulkanutbrottet pågick. Illustration Jóhann Gunnarsson Robin.

Lavan i laboratoriet

I laboratoriet NordSIMS på Naturhistoriska riksmuseet kunde proverna från den färska lavan undersökas för att avgöra dess kemiska innehåll. Sammansättningen av grundämnen, isotoper, bergarter och kristallformer är sådant som forskare behöver för att avgöra om lavan har ett ursprung från magma i ytliga eller djupa reservoarer under jordskorpan.

- Vanligtvis undersöker vi miljontals år gamla bergarter och mineral i laboratoriet NordSIMS men denna dagsfärska lava var det yngsta vi någonsin gjort mätningar på, säger Martin Whitehouse.

Kunskaper om magmans rörelser under jordskorpan behövs för att bättre kunna förstå vad som händer när en vulkan får utbrott. Forskarna kunde också jämföra sina resultat med seismologiska mätningar och markförändringar för att förbättra de modeller som förutsäger vulkanutbrott.

Forskningen publicerades i Naturelänk till annan webbplats 14 september 2022.

Forskare vid lava

Forskarna tog prover av färsk lava. Foto M A Pfeffer.