Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!
Naturhistoriska riksmuseet
är ett museum om naturen.
Museet ligger i Stockholm,
nära universitetet.
Vi samlar på saker från naturen.
Till exempel djur och växter,
stenar och fossil.
Fossil är förstenade djur och växter.
På museet arbetar många forskare.
De undersöker samlingarna
för att lära sig mer om naturen.
Vi vill berätta om naturen
för alla människor.
Därför visar vi utställningar
och filmer på Cosmonova.
Ibland har vi undervisning
för lärare och elever.
Ibland har vi föredrag.
Då berättar en person om
någonting i naturen.
Det kan handla om djur,
växter, människan eller
om universum.
Vi har en skaparverkstad.
Där kan barn göra egna saker.
Till exempel en dinosaurie
av papper, eller en hatt
som ser ut som en blomma.
Naturhistoriska riksmuseet
byggdes år 1907-1916.
Statens fastighetsverk äger och
tar hand om huset.
På deras webbplats kan du
läsa mer om huset.