escaperoom
Tre forskare har försvunnit från Naturhistoriska riksmuseet.Eleverna får i uppdrag av museichefen att hitta dem. På vägen mot gåtans lösning lär sig eleverna om forskning och biologisk mångfald.
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Forskarjakten - lärarhandledning.pdf | 167.8 kB | 2023-05-24 21.57 | |
Forskarjakten - brevet till eleverna.pdf | 115.3 kB | 2023-05-22 16.44 | |
Forskarjakten - nycklar - Räcker till tre grupper.pdf | 213.6 kB | 2023-05-22 16.44 | |
Forskarjakten - elevmaterial.pdf | 2.8 MB | 2023-05-22 16.44 |
"Jag som lärare gillade övningen. Ett spännande arbetssätt och jag gillade att ni tar vara på den digitala världen."
"Vi älskade Forskarjakten! Inte ofta alla 21 elever är så engagerade från första till sista stund ett längre pass. Vi gör gärna liknande saker framöver hälsar hela klassen!"
"Mina elever tyckte det var kul! Många blev helt uppslukade av övningen. Roligt att göra något lite annorlunda!"
"Jag gillade att lärarhandledningen var kort men tydlig. I vissa läromedel är lärarhandledningen så lång att man inte hinner läsa igenom hela."
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Forskarjakten innehåller elva gåtor/uppdrag som måste lösas på rätt sätt för att nästa steg ska kunna besvaras. Alla lås är digitala. Gåtorna/uppdragen löser eleverna med både digitalt och utskrivet material. Förutom själva Forskarjakten finns en uppvärmningsövning, Inför Forskarjakten.
Kopiera länkarna och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.
www.nrm.se/infor-forskarjakten
www.nrm.se/forskarjakten
Forskarjakten görs helst i grupper om 2-4 elever. Varje grupp behöver en digital enhet, till exempel surfplatta eller dator. Vissa delar är analoga, till dessa behöver varje grupp en uppsättning material.
Skriv också ut Forskarjakten - brevet till eleverna.pdf. Läs upp det som introduktion.
Längre ner på den här sidan hittar du facit till de olika gåtorna och ledtrådar som du kan ge eleverna om de kör fast. Du kan också ladda ner lärarhandledningen som pdf och skriva ut den, fil för nedladdning finns här ovanför.
De flesta uppgifter är ”lås”. Det betyder att man måste ange rätt svar för att komma vidare. I facit här nedanför är de markerade med *LÅS*.
På låsen kan man bara få helt rätt eller helt fel, det anges som 0% eller 100%. Grupper som får 0% kan ha några rätt. Be att de stämmer av med dig innan de försöker igen, då kan du tala om hur många rätt de har.
Det finns några uppgifter som inte är lås, de har inget inbyggt villkor för att komma vidare. Man erbjuds att försöka igen om man gör fel.
Testa hela escaperoomet själv innan du gör det med elever. Då blir det lättare att ge ledtrådar.
Kartbok (eller annan världskarta) och ett förstoringsglas.
Använd sälfaktan för att skriva faktatexter om sälar, nyckla insekter på nästa utelektion och låt herbariearken inspirera till egna herbarier.
15 minuter (uppvärmning) + 45-60 minuter
Gör uppvärmningsövningen Inför Forskarjakten, www.nrm.se/infor-forskarjakten, tillsammans innan ni gör själva Forskarjakten. När ni sedan gör Forskarjakten ger du varje grupp deras material (se rutan ovan) och länken till Forskarjakten och låt dem sätta igång: www.nrm.se/forskarjakten.
När grupperna kommer fram till en nyckel ska de hämta den hos dig. De ber om nyckel 1, 2 eller 3. Du kan ställa en kontrollfråga om du vill vara säker på att de har kommit fram till nyckeln. Förslag på kontrollfrågor finns i facit.
Man måste svara på en fråga för att komma vidare. Man kommer vidare även om man svarar fel.
Fråga 1: Vilka är dagens dinosaurier?
Rätt svar: Fåglar
Fråga 2: Sätt insekternas utvecklingsstadier i rätt ordning.
Rätt svar: ägg - larv - puppa - fullvuxen
Fråga 3: Hur gör museets forskare för att ta reda på hur många björnar som lever i Sverige?
Rätt svar: Undersöker björnbajs som skickats till museet.
Steg 1: Kronbladens färg
Rätt svar: Gula kronblad
Steg 2: Antal kronblad
Rätt svar: 5 kronblad
Steg 3: Bladens form
Rätt svar: Handflikiga
Resultat: Smörblomma
Rätt svar: Tyrannosaurus rex
Ledtråd: Vem av de fyra kungarna på bilden dog ut på grund av att en jättestor asteroid (rymdsten) träffade jorden?
Rätt svar: Fossil
Ledtråd: Vad kallas det när utdöda djur och växter har blivit till sten?
Man måste vända (klicka) på alla fem korten för att komma vidare.
Rätt svar: 3579
Ledtråd: Fyra av stenarna är fossil.
Ledtråd: Skriv in fossilens siffror i nummerordning.
Kontrollfråga: Hur många fossil bildade koden? (4 st)
Rätt svar: Säl
Ledtråd: Titta på benet, hur tar det sig fram? (simmar)
Ledtråd: Titta på tänderna, vad äter den? (kött/fisk)
Ledtråd: Titta på huden, vad har den där? (päls)
Rätt svar: Vikare
Ledtråd: Titta på bilden, var ligger sälarna? (på is)
Ledtråd: Läs texten på bilden, står det något om månad där? (04=april)
Rätt svar: 09697
Ledtråd: Titta på den stora vita lappen mitt i bilden. Vad står det efter C2008/?
Kontrollfråga: Hur många olika sälarter finns det i Sverige? (3 st)
Rätt svar: 6243
Ledtråd: Hur många ben har en insekt? (6 st)
Ledtråd: Hur många antenner har en insekt? (2 st)
Ledtråd: Hur många vingar har en insekt? (2 st)
Ledtråd: Hur många delar är insektens kropp uppdelad i? (3 st)
Rätt svar: Madagaskar
Ledtråd: Öster, till höger, om Afrika ligger en ö i havet. Vad heter den?
Rätt svar: Skinnbagge
Ledtråd: Titta noga på hur insekten ser ut. Svara på frågan i varje steg.
Kontrollfråga: Vad var det för sorts insekt? (skinnbagge)
Rätt svar: Leta efter forskarna på våning sju
Ledtråd: Använd förstoringsglaset och läs på de små lapparna.
Ledtråd: Totalt är det sex ord som bildar en mening, de är numrerade 1-6.
Ledtråd: Bokstäverna är omkastade.
Rätt svar: Vivi - fossil, Anja - sälar, Johannes - insekter
Ledtråd: Använd informationen på nycklarna.
Här kan ni se en film där forskarna hittas inlåsta i varsitt tornrum.
Här får ni möta Vivi, Johannes och Anja, de tre forskare som eleverna räddar i Forskarjakten. Alla tre bidrar till att öka förståelsen för och kunskapen om den biologiska mångfalden. Och så älskar de sina jobb!
Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>