Tisdag-fredag 10-17
Lördag-söndag 10-18

Uppdrag miljöövervakning

Spelifierat lärande om miljöövervakning och biologisk mångfald. Oroliga medborgare hör av sig till länsstyrelsen och berättar att de har sett spår av ett okänt djur i en nationalpark. Vad är det för mystiskt djur som har flyttat in i parken, och bör länsstyrelsen vidta åtgärder?

Ämnen:
NO, kemi, DNA-teknik, miljö
Typ av material: Flippat klassrum
Tidsåtgång: två lektioner om allt görs i skolan, en lektion om webbdelen görs som förberedelse

Dokument för nedladdning

VIKTIG INFORMATION

Webbläsaren Safari har problem med att visa delar av innehållet i Uppdrag miljöövervakning. Vi bekagar detta, och arbetar för att åtgärda det så snart som möjligt.

Öppna Uppdrag miljöövervakning i någon av webbläsarna Chrome eller Firefox om det är möjligt, använd annars den tillfälliga länken för Safari som du hämtar här.

Direktlänk för Chrome och Firefox: www.nrm.se/uppdrag-miljo

Uppdrag Miljöövervakning visar en praktisk tillämpning av DNA-teknik samt öppnar upp för resonemang kring biologisk mångfald och miljövård. En förhoppning är att materialet ska väcka intresse och nyfikenhet för yrken där miljöövervakning ingår.

E-lektionen är uppbyggd så att ett avklarat avsnitt låser upp nästa. Det ger eleverna ett logiskt flöde genom materialet.

Lärarhandledningen innehåller bakgrundsfakta om miljöövervakning med DNA-analys, genomgång av alla avsnitt, nedladdningslänkar till alla dokument som förekommer i e-lektionen, lärardemo av materialet och tips från lärare som har använt e-lektionen i klass. Du kan också ladda ner en skärmbild med länken till e-lektionen.

Praktisk info: E-lektionen görs direkt från den här hemsidan, ingen nedladdning behövs. Den görs bäst på dator, men fungerar även på surfplatta och smart telefon. Rekommenderade webbläsare för dator är chrome och firefox.

ANDRA HAR ÄVEN TITTAT PÅ DET HÄR