Hur ser en oxtungssvamp ut? Hur stor kan en jätteröksvamp bli? Och vad har de gtiftigaste svamparna för kännetecken? I åtta korta filmer får ni spännande fakta om svampar.
"Gjorde ert förslag om att fantisera och rita svampar utifrån deras namn (perfekt språkutvecklings uppgift) med mina elever i år 2. Jätteroligt tyckte jag och eleverna. Visade sedan hur svamparna såg ut på riktigt."
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Svampar i Sverige - lärarhandledning.pdf | 228.8 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Blomkålssvamp för utskrift.pdf | 81.5 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Jätteröksvamp för utskrift.pdf | 81.7 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Kantarell för utskrift.pdf | 80.8 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Karljohanssvamp för utskrift.pdf | 81.4 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Koralltaggsvamp för utskrift.pdf | 81.4 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Lömsk flugsvamp för utskrift.pdf | 57 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Oxtungssvamp för utskrift.pdf | 81.5 kB | 2023-07-24 15.01 | |
Svampar i Sverige - rita en Stolt fjällskivling för utskrift.pdf | 81.9 kB | 2023-07-24 15.01 |
Ladda ner och skriv ut arken för att rita de olika svamparna. Det går förstås lika bra med vanliga ritpapper.
https://vimeo.com/showcase/10793251
Kopiera länken och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.
Se en film i taget. Ge varje elev ett ritpapper (utskrivet ark eller annat papper) och låt dem rita hur de tror att svampen ser ut innan ni ser filmen. Skriv upp svampens namn på tavlan.
En film är 1-2 minuter lång, plus tid för att rita.
"Strax ska vi se en film om en svamp som heter ... , men först ska ni få rita hur ni tror att den ser ut."
Låt de elever som vill visa sina teckningar och förklara varför de tror att svampen ser ut så.
Titta på filmen tillsammans.
Avsluta med att prata om hur eleverna trodde att svampen skulle se ut och hur den såg ut på filmen. Var det någon som lärde sig något mer om svampen?