Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag–fredag 11–17
Lördag–söndag 10–18

  • Huvudmeny

SVAMPAR I SVERIGE

Hur ser en oxtungssvamp ut? Hur stor kan en jätteröksvamp bli? Och vad har de gtiftigaste svamparna för kännetecken? I åtta korta filmer får ni spännande fakta om svampar.

Sagt om materialet.


"Gjorde ert förslag om att fantisera och rita svampar utifrån deras namn (perfekt språkutvecklings uppgift) med mina elever i år 2. Jätteroligt tyckte jag och eleverna. Visade sedan hur svamparna såg ut på riktigt.
"

Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagogerlänk till annan webbplats på facebook!

Ladda ner dokument för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut arken för att rita de olika svamparna. Det går förstås lika bra med vanliga ritpapper.

Länk

https://vimeo.com/showcase/10793251

Kopiera länken och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Genomförande

Se en film i taget. Ge varje elev ett ritpapper (utskrivet ark eller annat papper) och låt dem rita hur de tror att svampen ser ut innan ni ser filmen. Skriv upp svampens namn på tavlan.

Tidsåtgång

En film är 1-2 minuter lång, plus tid för att rita.

Instruktion till eleverna

"Strax ska vi se en film om en svamp som heter ... , men först ska ni få rita hur ni tror att den ser ut."

Innan ni ser filmen

Låt de elever som vill visa sina teckningar och förklara varför de tror att svampen ser ut så.

Se filmen

Titta på filmen tillsammans.

Knyt ihop

Avsluta med att prata om hur eleverna trodde att svampen skulle se ut och hur den såg ut på filmen. Var det någon som lärde sig något mer om svampen?