Under den här lektionen får eleverna sortera svenska djur. Först får de sortera som de vill, sedan vävs det vetenskapliga sättet att sortera djur in. I slutet av lektionen har ni sorterat 24 svenska djur och ni kan ni skilja på däggdjur, kräldjur, fåglar och groddjur.
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Sortera svenska djur - lärarhandledning med facit.pdf | 169.7 kB | 2023-06-21 13.16 | |
Sortera svenska djur - djurkort för utskrift.pdf | 3.6 MB | 2023-06-21 11.40 | |
Sortera svenska djur - protokoll för utskrift.pdf | 1.4 MB | 2023-06-21 11.40 | |
Sortera svenska djur - djurskyltar för utskrift.pdf | 1.2 MB | 2023-06-21 11.40 |
Ladda ner djurkorten, protokoll och djurskyltarna.
Vik bort gruppen på protokollet om du vill att barnen ska vänta med det momentet tills de sett filmen.
Cirka 45 minuter
Instruktioner till eleverna står i de färgade fälten.
Dela in klassen i grupper om ungefär fyra elever. Varje grupp får en kortlek.
Ni har fått kort med bilder av djur.
Alla djuren finns i Sverige och har ett skelett med ryggrad. Precis som vi!
Nu ska ni sortera djuren. Ni får sortera hur ni vill.
Grupperna berättar hur de har sorterat. Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.
Många bra tankar här!
Nu ska vi göra som forskarna gör när de sorterar djur.
Samla in gruppernas kortlekar och dela ut ett laminerat djurkort och ett protokoll till varje elev. Titta på filmen tillsammans.
Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/55HE0N4AXG
Titta på ditt djurs hud, hur ser den ut?
Ringa in det som stämmer för ditt djur.
Tror du att ditt djur lägger ägg?
Hur ser äggen ut i så fall?
Ringa in det som stämmer för ditt djur.
Titta på filmen där Lotta berättar om däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar och hur man känner igen dem.
Nu har vi fått namn på de olika djurgrupperna.
Däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar.
Ringa in på pappret vilken grupp ditt djur tillhör.
Ta med dig pappret och ställ dig vid den skylt som stämmer för ditt djur.
Låt barnen vid varje skylt jämföra sina protokoll med varandra och se att de ringat in likadant.
Om nåogn har ringat in annorlunda hjälps de åt att hitta rätt skylt för det djuret.
Bra jobbat!
Nu har ni sorterat 24 landlevande ryggradsdjur precis som forskarna gör.
"Jag gjorde detta i min åk 2. Det var väldigt roligt och alla elever var engagerade."
"Jag gjorde detta förra veckan med mina 3:or. Engagerade och nöjda elever gick ut på rast. :) Bra övning som jag kommer använda fler gånger."
"Mycket uppskattat av eleverna i min klass (åk 2) som arbetade i grupper. Ett härligt sätt att kombinera ämneskunskaper och språkutvecklande arbetssätt."
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Såhär fördelar sig de 24 djuren på de olika grupperna. Repetera gärna vad som är utmärkande för varje grupp.
Blåmes
Fiskmås
Gräsand
Havsörn
Sidensvans
Skata
Bäver
Ekorre
Fjällämmel
Fladdermus*
Gråsäl
Igelkott
Lodjur
Klockgroda
Lövgroda
Vanlig groda
Vanlig padda
Vattensalamander*
Åkergroda
Hasselsnok
Huggorm
Kopparödla
Skogsödla
Snok
*) Fladdermus och vattensalamander brukar kräva lite extra funderande.
Fladdermusen kan flyga som en fågel, men har päls och föder levande ungar (som den diar). Den är ett däggdjur.
Vattensalamandern ser ut som en ödla, men den har slät fuktig hud och lägger geléägg. Den är ett groddjur.
"Superbra övning, tack! Jag vill tipsa om att öva vidare med korten genom att dela ut ett kort till eleverna inför varje rast, kort repetera varje sort och säga "Nu får alla fåglar gå ut". Eleverna går fram till bilden på väggen, sätter upp sitt kort så att jag som lärare ser att man förstått rätt och sen tar jag nästa sort. Jättebra att repetera när man har elever som behöver tid för inlärning eller är väldigt obekanta med området eller språket."
Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>
"Alla elever tyckte om övningen. Eleverna tyckte att det lät spännande att de fick undersöka som forskare." - Lärare i åk 1
"Klassen tyckte det var superkul och jag tror att de lärde sig mycket av det också." - Lärare i åk 1
"Eleverna tyckte det var jätteroligt. Jag själv tyckte att det var ett kul och lärorikt material. Vi jobbar mycket med konkret material så det passade bra in i mitt sätt att lära ut, praktiskt och med mycket rörelse." - Lärare i åk 3