Eleverna får bekanta sig med en enkel näringskedja i Östersjön och upptäcka hur energin flödar genom ekosystemet. Sedan introduceras övergödning. Hur mycket ska vi mata växterna?
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Övergödning i Östersjön - lärarhandledning för utskrift.pdf | 331.5 kB | 2024-01-28 20.25 | |
Övergödning i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf | 250.7 kB | 2023-10-30 16.54 |
Ladda ner och skriv ut elevmaterialet (Övergödning i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf). Ett ex räcker till fyra elever, se förslag kring gruppindelning under genomförande. Klipp isär remsorna längs de heldragna linjerna.
Varje elev behöver en remsa med bilder. Om de inte har NO-skrivböcker behöver de varsitt blankt papper också. Grupperna behöver sax och lim.
Övningen leds från skärmen, där både instruktioner och förklaringar dyker upp i rätt ordning.
Klicka gärna igenom webbsidan som förberedelse.
www.nrm.se/overgodning-ostersjon
Cirka 50 minuter
Diskussionsövningarna görs med fördel i grupper om två eller tre elever, men kan också göras i helklass om det passar gruppen bättre.
Öppna webbsidan www.nrm.se/overgodning-ostersjon, visa den på stor skärm under hela lektionen.
Dela ut så att varje elev har en remsa med bilder och eventuellt ett blankt papper. Varje grupp ska ha tillgång till sax och lim.
”Låt materialet ligga på bänken, vi kommer snart att få veta vad vi ska göra med det. Nu ska vi dyka ner i Östersjön och se vad som lever där och livet påverkas av människan. Är ni redo? Då kör vi!”
Klicka på "Start" och följ instruktionerna på webbsidan.
"Vi tyckte det var en mycket rolig övning. Just blandningen på att jag pratade, eleverna diskuterade i smågrupper och att sedan dela det i helklass fungerar väldigt bra hos oss. De hann aldrig bli rastlösa eller kände att det blev långtråkigt. Lagom med material att jobba med också."
"Eleverna tyckte det var roligt. Jag tyckte den var lätt att följa och den gav oss många bra diskussioner om energi."
"Eleverna fick träna på att sortera och samarbeta. De älskade att svara på frågor och diskutera med varandra."