Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag–fredag 11–17
Lördag–söndag 10–18

  • Huvudmeny

Näringskedja i östersjön

Eleverna får bekanta sig med en näringskedja i Östersjön, från växtplankton till rovfisken torsk. Med enkla bilder bygger de sina egna näringskedjor. Behöver alla verkligen äta?

Ladda ner dokument för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Näringskedja i Östersjön - lärarhandledning för utskrift.pdf 331.2 kB 2023-10-30 16.35
Näringskedja i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf 198.7 kB 2023-10-30 16.35

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut elevmaterialet (Näringskedja i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf). Ett ex räcker till fyra grupper, se förslag kring gruppindelning under genomförande. Klipp isär remsorna längs de heldragna linjerna.

Varje grupp behöver en remsa med bilder, ett blankt papper i valfri färg, sax och lim.

Övningen leds från skärmen, där både instruktioner och förklaringar dyker upp i rätt ordning. Klicka gärna igenom webbsidan som förberedelse.

Länk

www.nrm.se/naringskedja-ostersjon

Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält.

Genomförande

Tidsåtgång

Cirka 40 minuter

Övningen görs med fördel i grupper om två eller tre elever, men kan även göras enskilt eller i helklass om det passar gruppen bättre.

Öppna webbsidan www.nrm.se/naringskedja-ostersjon, visa den på stor skärm under hela lektionen.

Längre ner finns en översikt över innehållet på webbsidan.

Dela ut så att varje grupp får varsin remsa med bilder, ett blankt papper, sax och lim.

Tips!

Börja med att visa var Östersjön ligger på en karta.

Förslag på intro till eleverna

“Nu ska vi utforska en näringskedja i Östersjön. Låt materialet ligga på bänken, vi kommer snart att få veta vad vi ska göra med det. Är ni beredda? Då kör vi!”

Klicka på "Start" och följ instruktionerna tillsammans.

Knyt ihop lektionen

Avsluta med att diskutera vem som är producent, konsument och toppkonsument i elevernas näringskedjor.

Översikt av webbsidan

  1. Klipp isär de fyra bilderna.
  2. Vänd på korten för att ta reda på vad bilderna föreställer.
    Skriv på papperskorten vad de föreställer.
  3. Växtplankton är gröna.
    Enkel fakta om växternas superkraft, fotosyntesen.
  4. Vem äter vem?
    Lägg korten i ordning.
  5. En näringskedja i Östersjön.
    Enkel fakta om varför vi behöver äta.
  6. Klistra fast bilderna i den ordning de blir uppätna.
  7. Rita energipilar. Viktigt: Rita dem åt rätt håll!
    Pilarna visar energins väg.
  8. Behöver alla verkligen äta?
    Enkla resonemang kring näringskedjan.
    Begreppen producent, konsument och toppkonsument.
    Matcha ihop begreppen med rätt förklaring.

Lärarröster om materialet.

"Vi tyckte det var en mycket rolig övning. Just blandningen på att jag pratade, eleverna diskuterade i smågrupper och att sedan dela det i helklass fungerar väldigt bra hos oss. De hann aldrig bli rastlösa eller kände att det blev långtråkigt. Lagom med material att jobba med också"

"Eleverna tyckte det var roligt. Jag tyckte den var lätt att följa och den gav oss många bra diskussioner om energi."

"Eleverna fick träna på att sortera och samarbeta. De älskade att svara på frågor och diskutera med varandra."