Eleverna får bekanta sig med en näringskedja i Östersjön, från växtplankton till rovfisken torsk. Med enkla bilder bygger de sina egna näringskedjor. Behöver alla verkligen äta?
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Näringskedja i Östersjön - lärarhandledning för utskrift.pdf | 331.2 kB | 2023-10-30 16.35 | |
Näringskedja i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf | 198.7 kB | 2023-10-30 16.35 |
Ladda ner och skriv ut elevmaterialet (Näringskedja i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf). Ett ex räcker till fyra grupper, se förslag kring gruppindelning under genomförande. Klipp isär remsorna längs de heldragna linjerna.
Varje grupp behöver en remsa med bilder, ett blankt papper i valfri färg, sax och lim.
Övningen leds från skärmen, där både instruktioner och förklaringar dyker upp i rätt ordning. Klicka gärna igenom webbsidan som förberedelse.
www.nrm.se/naringskedja-ostersjon
Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält.
Cirka 40 minuter
Övningen görs med fördel i grupper om två eller tre elever, men kan även göras enskilt eller i helklass om det passar gruppen bättre.
Öppna webbsidan www.nrm.se/naringskedja-ostersjon, visa den på stor skärm under hela lektionen.
Längre ner finns en översikt över innehållet på webbsidan.
Dela ut så att varje grupp får varsin remsa med bilder, ett blankt papper, sax och lim.
Börja med att visa var Östersjön ligger på en karta.
“Nu ska vi utforska en näringskedja i Östersjön. Låt materialet ligga på bänken, vi kommer snart att få veta vad vi ska göra med det. Är ni beredda? Då kör vi!”
Klicka på "Start" och följ instruktionerna tillsammans.
Avsluta med att diskutera vem som är producent, konsument och toppkonsument i elevernas näringskedjor.
"Vi tyckte det var en mycket rolig övning. Just blandningen på att jag pratade, eleverna diskuterade i smågrupper och att sedan dela det i helklass fungerar väldigt bra hos oss. De hann aldrig bli rastlösa eller kände att det blev långtråkigt. Lagom med material att jobba med också"
"Eleverna tyckte det var roligt. Jag tyckte den var lätt att följa och den gav oss många bra diskussioner om energi."
"Eleverna fick träna på att sortera och samarbeta. De älskade att svara på frågor och diskutera med varandra."