Vem är störst, en fisködla, en bläckfisk eller en mångfoting? I det här interaktiva materialet i 360 grader får eleverna mäta djuren i Naturhistoriska riksmuseets utställning Fossil och evolution.
Ämnen: Matematik, NO, biologi, evolution
Typ av material: 360-film, interaktivt mätverktyg.
"Den var verkligen toppen! För oss som bor i Karlstad blir det extra häftigt att kunna "besöka" museet. Aktiviteten med att mäta djuren fångade verkligen alla elever i klassen!"
"Mycket uppskattat av våra elever."
"Jag körde detta i min trea idag, perfekt när vi jobbar med mätning på matten och urtiden på SO:n. Superbra aktivitet som ledde till många spännande diskussioner!"
Välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Webbläsaren Safari kan ha problem med att visa delar av innehållet i Mät djuren på Naturhistoriska. Vi bekagar detta, och arbetar för att åtgärda det så snart som möjligt.
Öppna Mät djuren på Naturhistoriska i någon av webbläsarna Chrome eller Firefox om det är möjligt, använd annars den tillfälliga länken för Safari som du hittar här.
Direktlänk till elevmaterialet: www.nrm.se/matdjuren
Materialet är helt online, ingen nedladdning eller inloggning behövs. Inga uppgifter sparas - helt GDPR-säkert. Det inleds med en film som visar hur mätverktyget fungerar. Sedan är uppgiften att hitta tre djur i utställningen och mäta dem.
1. Bläckfisken Ortoceratit, som levde för 490-240 miljoner år sedan. Den hänger i taket.
2. Mångfotingen Arthropleura, som levde för 345-295 miljoner år sedan. Den finns inne i en monter.
3. Fisködlan Ichthyosaurus, som levde för 210-185 miljoner år sedan. Den sitter på väggen.
När alla tre är uppmätta ska eleverna svara på frågan vilken som var längst. Som extrauppgift uppmanas de att hitta någonting i utställningen som är lika långt som de själva.
Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>