Det här är en övning för att få igång elevernas tankar kring anpassningar i naturen. "Alla ryggradsdjur har samma grundstruktur på kroppen, ände kan de se väldigt olika ut. Kan man se på skelettet hur ett djur lever i naturen?"
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Diskussionsövning Armar - lärarhandledning för utskrift.pdf | 209.1 kB | 2023-09-07 10.11 | |
Diskussionsövning Armar - elevblad för utskrift.pdf | 394.2 kB | 2023-06-21 18.10 |
Ladda ner och skriv ut Diskussionsövning Armar - elevblad för utskrift.pdf, varje grupp ska ha ett exemplar. Förslag på gruppindelning finns längre ner.
Titta igenom www.nrm.se/armar för att få resonemang och fakta.
Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Varje grupp får ett exemplar av elevbladet.
40 minuter
"Nu ska ni få jämföra armarna, eller frambenen, hos människa, säl, fågel och rådjur. Alla armar har samma delar, överarm, underarm och "hand".
Hitta de tre delarna på varje "arm" och färglägg dem. Överarmarna röda, underarmarna blå och händerna gula.
Prata med varandra!"
Fågeln och rådjurets handben har störst olikheter med människans. Till exempel har de inte lika många fingrar.
Avsluta med att titta på www.nrm.se/armar tillsammans. Det går också att låta grupperna titta på faktasidorna på egen hand.