Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag–fredag 11–17
Lördag–söndag 10–18

  • Huvudmeny

Armarnas anpassningar

Det här är en övning för att få igång elevernas tankar kring anpassningar i naturen. "Alla ryggradsdjur har samma grundstruktur på kroppen, ände kan de se väldigt olika ut. Kan man se på skelettet hur ett djur lever i naturen?"

Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagogerlänk till annan webbplats på facebook!

Ladda ner dokument för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Diskussionsövning Armar - lärarhandledning för utskrift.pdf 209.1 kB 2023-09-07 10.11
Diskussionsövning Armar - elevblad för utskrift.pdf 394.2 kB 2023-06-21 18.10

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut Diskussionsövning Armar - elevblad för utskrift.pdf, varje grupp ska ha ett exemplar. Förslag på gruppindelning finns längre ner.

Titta igenom www.nrm.se/armar för att få resonemang och fakta.

Genomförande

Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Varje grupp får ett exemplar av elevbladet.

Tidsåtgång

40 minuter

Instruktion till eleverna

"Nu ska ni få jämföra armarna, eller frambenen, hos människa, säl, fågel och rådjur. Alla armar har samma delar, överarm, underarm och "hand".

Hitta de tre delarna på varje "arm" och färglägg dem. Överarmarna röda, underarmarna blå och händerna gula.

Prata med varandra!"

Ledtrådar och tips till grupper som har svårt att komma igång

  • Börja med människans arm och färglägg alla delar.
  • Var är de andra djurens överarmar? Jämför med människan.
  • Var är de andra djurens underarmar? Jämför med människan.
  • Var är de andra djurens handben? Jämför med människan.

Observera!

Fågeln och rådjurets handben har störst olikheter med människans. Till exempel har de inte lika många fingrar.

Knyt ihop lektionen

Avsluta med att titta på www.nrm.se/armar tillsammans. Det går också att låta grupperna titta på faktasidorna på egen hand.