Tisdag-söndag 10-18

Centrum för genetisk identifiering

Centrum för genetisk identifiering är en uppdragsfinansierad verksamhet som erbjuder myndigheter och organisationer hjälp att artbestämma biologiskt material med DNA-analys.

Aktörer inom naturvård, rovdjursförvaltning, gränskontroller, livsmedelskontroll och forskning kan anlita Centrum för genetisk identifiering för att ta reda på vilken växt eller djur ett föremål kommer från.

Föremålet kan till exempel vara:

• Spillning
  • Klädesplagg i skinn eller päls
  • Hårstrå eller päls från djur
  • Ben och tänder, inklusive subfossilt material
  • Växtdelar
  • Smycken
  • Livsmedel
  • Fågelägg

Vi kan även bestämma artsammansättningen av ett material som innehåller DNA från olika arter, till exempel sammansatta livsmedelsprodukter, samt miljöprover (eDNA) från vatten- och jordprov.

Vi kan också avgöra om det är sannolikt att två olika prover kommer från en och samma individ, exempelvis spillning eller pälsstrån.

Vi bygger också upp möjligheter till genetisk populationsövervakning, till exempel spårning av individer och uppskattning av populationsstorlek.

Kunskap och utrustning

Centrum för genetisk identifiering etablerades år 2013 och placeringen vid Naturhistoriska riksmuseet är naturlig. Här finns expertkunskap inom DNA-teknologi, ett referensbibliotek dnanyckeln.selänk till annan webbplats med DNA-data och en av världens största växt- och djursamlingar.

Museet har också ett nytt modernt DNA-laboratorium för analys av såväl färskt som förhistoriskt DNA i mycket små mängder.

Privatpersoner

På sikt hoppas vi kunna erbjuda denna tjänst även till privatpersoner, men idag är den endast till för myndigheter och organisationer.