Tisdag-söndag 10-18

Geovetenskap

Enheten bedriver forskning och undervisning inom mineralogi och isotopgeologi, ansvarar för skötseln av museets geologiska och mineralogiska samlingar, och för de forsknings-laboratorier som ingår i enheten.

Enheten bildades 2013 som en sammanslagning av den tidigare Enheten för Mineralogi och Laboratoriet för Isotopgeologi.

​Forskning

Enheten för Geovetenskap bedriver forskning om mineralens egenskaper, naturliga uppträdande, bildningsbetingelser och roll i geologiska processer. Vi bedriver även forskning inom berggrundsgeologi och geokronologi och inom lågtemperatur-isotopgeokemi.

I mån av tid kan allmänheten få hjälp med identifiering av stenar och mineralprov. Uppdrag utförs även åt myndigheter och företag. Mer information hittar du under Forskning och utrustning.

Samlingar

Vi ansvarar även för att bevara, dokumentera och berika samlingarna av mineral och göra dem tillgängliga for studier, samt göra informationen i samlingarna tillgänglig för forskarsamhället och allmänheten genom olika digitala tjänster. Läs mer under Samlingar och databaser.

Besök eller lån ur samlingen

Samlingarna är tillgängliga för svenska och utländska forskare och intresserade amatörer via besök eller lån, kontakta Jörgen Langhoflänk till annan webbplats för mer information.

Laboratorier och utrustning

Vårt laboratorium är det enda av sitt slag i landet och fungerar som en nationell resurs. Mer information om våra laboratorieresurser hittar du under Instrument och utrusning.

Vid enheten finns även det nordiska jonmikrosond-laboratoriet Nordsim och Vegacentret för mikroanalyser.

SYNTHESYS