Polartrakterna

Barn i utställningen Polartrakter.

Upplev Arktis och Antarktis säregna miljöer. Se djur och växter från landskapen med vidsträckt packis, tundra och oändliga oceaner.

Titta, valar!

Museets stora valskelett är magnifika, vi har både blåval, gråval, kaskelott och grönlandsval.

Se våra enorma valskelett. Foto: Annica Roos

Titta också på tredimensionella modeller av olika valarter och filmer i stort format som visar djurens rörelser i vattnet.

Känn på skelettdelar och lyssna på valarnas sång.

Höjdpunkt i utställningen

Lotta Ek, pedagog, om sin favorit den "lilla" blåvalen.

Den eviga kölden

Den fruktade polarkölden är en av de mest krävande miljöfaktorerna. Men myskoxar och renar bär extremt varma pälsar och hos till exempel grönlandsvalen kan det isolerande späcklagret bli uppåt 40 cm tjockt.

I utställningen berättar vi om dessa utmaningar och hur djur och växter anpassar sig till livet i polartrakterna.

Från utställningen. Foto: Mikael Axelsson

Vandringar

Många djur i polarområdena vandrar långa vägar. En mängd fåglar i Arktis flyttar söderut på hösten, vilket är ett sätt att klara vintern. Fjällugglor kan förflytta sig 600 mil över den arktiska tundran enbart för att leta efter sin favoritföda, lämmel.

På gränsen till utplåning

Genom sitt geografiska läge är polarområdena extrema miljöer där livet existerar på gränsen till utplåning. De växter och djur som lever där är få, men många gånger märkligt väl anpassade till sin miljö. Dessa områden är därför spännande miljöer, vetenskapligt intressanta och därmed pedagogiskt viktiga i undervisning och populärvetenskap.

Klimatet — vad händer?

Ingen har undgått den stora debatten om klimatet. Många forskare tror att polarområdena kommer att påverkas särskilt mycket. Det är därför extra viktigt att följa utvecklingen just i polarområdena. Utställningen har en interaktiv station där du själv kan söka efter fakta om förändringar av temperatur, isars utbredning, hotade arter, etc.

Audioguide

Vill du gå på guidad visning i utställningen på egen hand – ladda ned audioguiden till din mp3-spelare.

För skolor och dig som vill veta mer

Det finns studiematerial till utställningen. Du har också möjlighet att boka in lektioner här med någon av våra duktiga pedagoger.

Fast utställning

Utställningen visas tills vidare och är producerad av Naturhistoriska riksmuseet.

Mer om djuren

Under Fakta om naturen och rymden kan du läsa mer om bland annat pingviner, valar, sälar och andra djur i Sverige.

Till Fakta om naturen och rymden

För skolor

Vi har studiematerial för alla årskurser till utställningen.

Gå till Studiematerial