Tisdag-söndag 10-18

Fossil och evolution

Nu har ännu fler djur kommit till Fossil och evolution, vår fantastiska utställning om livet på jorden. Dinosaurierna är tillbaka!

Genom årmiljonerna ser livsformer olika ut, de förändras och dör ut. Kontinenterna rör sig och vulkaner spyr ut sina gaser. Ibland är det varmt och i andra tider iskallt.

Alla dessa förändringar påverkar hur livet ser ut på jorden i dag. Vår planet forsätter att förändras och vi med den.

Bild på Dini-Doris. Foto: Annica Roos

Visning med Dino-Doris

Dino-Doris berättar om sitt favoritämne (gissa vilket!) och visar hur en paleontolog jobbar. Kostnadsfri dramatiserad visning i utställningen. För nyfikna 6-100 år. Lördagar kl 12, 13 och 14.

Se mer i kalendariet

Före och efter dinosaurierna

Hur bildades de första cellerna? När kom dinosaurierna, blommorna och fåglarna? Lär dig mer om enorma trollsländor och pyttesmå urtida maskar. Ta reda på hur månen bildades och vilka likheter det finns mellan hönor och dinosaurier.

Den nya utställningen Fossil och evolution öppnade i mars 2015. Det är en permanent utställning som berättar om djur och växter som har kommit och gått under jordens historia. Utställningen innehåller mängder av fossil och vi presenterar den senaste forskningen på ett helt nytt sätt.

Välkommen att fördjupa dina kunskaper om livets historia!

Bild på modell av Coelophysis.

Coelophysis, en av de tidigast kända dinosaurierna. I bakgrunden Chungkingosaurus, en växtätande stegosaurie. Dessa två dinosaurier är några av de 18 nya modellerna som kom i december och kompletterar utställningen. Foto: Annika Roos

Bild på modell av Gerrothorax.

Också Gherrothorax, ett groddjur från perioden trias, är ett nytillskott bland djurmodellerna. I montern ser du även fossil av djuret. Foto: Annica Roos

Fossila ammoniter. Foto: Annica Roos

Upplev mängder av vackra fossil. Här ammoniter, ett slags bläckfisk. Deras skal varierade mycket i form.

Dimetrodon. Bild: Simon Stålenhag

Se de urtida djuren i sina miljöer i bilder av illustratören Simon Stålenhag, eller...

Bild på modell av Dimetrodon.

...betrakta modeller av dem på riktigt nära håll. Här Dimetrodon från permperioden. Foto: Annica Roos

Monter Odrdovicium. Foto: Annica Ross.

Följ evolutionen! Under perioden ordovicium till exempel, får bottenlevande trilobiter och maskar sällskap av filtrerande djur som lever av plankton. Här jagar också stora bläckfiskar. De första fiskarna simmar omkring i havet och enkla landväxter utvecklas.

Utställningen är producerad av Naturhistoriska riksmuseet, och visas tills vidare.

Webbfrågan

Bild på Mastodonsaurus. Illustration: Simon Stålenhag

Mastodonsaurus var ett stort rovdjur som fanns för ungefär 240 miljoner år sedan. Den kunde bli sex meter långt, hade många tänder och två stora betar i underkäken.

Kan du gissa vilken sorts djur den var?
Ett groddjur
En dinosaurie
Ett kräldjur
Totalt antal röster: 1,266

Fakta om naturen

På våra faktasidor finns mycket att läsa om dinosaurier, fossil och geologi.

Gå till Fakta om naturen och rymden