En souvenir för livet

En liten utställning med ett stort budskap. Om den illegala handeln med hotade djur- och växtarter.

Följ med familjen Liljekvist på resa till ett tropiskt land och hem igen. Familjen består av mamma Clara, pappa Edin samt barnen Amina och Johan. Resan går bra, hotellet ligger lugnt, nära havet och en livlig stad finns bara en bit bort. De handlar souvenirer på marknader och i butiker, men vad händer när de kommer till tullen på Arlanda?

Testa dig själv i vår tullstation - vet du vad du får köpa och ta in?

En familj. Illustration: Magnus Jonason

Familjen Liljekvist består av Johan, pappa Edin, mamma Clara och Amina. Är souvenirerna de hittar på sin resa lagliga eller inte? Illustrationerna i utställningen är gjorda av Magnus Jonason.

Handel hotar många arter

Många djur och växter i världen är utrotningshotade. Bara på grund av handel är cirka 35 000 olika arter hotade.

Vilka alla de här arterna är kan förstås vara svårt att hålla koll på som privatperson. Många gånger säljs produkterna helt öppet, levande, döda som souvenirer, kanske tillredda på något sätt som alternativa mediciner.

Två tjejer står framför en frågestation i utställningen En souvenir för livet.

Att handla med hotade arter är olagligt, men i vissa fall kan man få köpa och ta med varor till Sverige om man har sökt och fått tillstånd. Det är därför viktigt att känna till vad som gäller innan man köper djur- och växtprodukter utomlands.

Vad du kan göra

Utställningen visar på ett enkelt, kul och pedagogiskt sätt vad du kan tänka på för att skydda hotade arter.

Hur skulle du ha gjort på reptilfarmen, eller på marknaden? Visste du  vilket stort problem bara handel med souvenirer är? Genom att vara medveten om problemet gör du skillnad.

Två tjejer står framför en frågestation i utställningen En souvenir för livet.

CITES-listan

För att skydda de hotade djur- och växtarterna har fler än 170 länder kommit överens om att begränsa handeln. Överenskommelsen kallas CITES, vilket står för Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora.

Handel med CITES-listade arter är bara tillåten när den inte påverkar arternas möjlighet att överleva. Regelverket gäller för både levande växter och djur och produkter som tillverkats av döda exemplar.

Mer om CITES hos Jordbruksverketlänk till annan webbplats

Utställningen visas tills vidare, och är producerad av Naturhistoriska riksmuseet i samverkan med Världsnaturfonden WWF, Tullverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket.