Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!

Sommarens öppettider:
Måndag–söndag 10–18
t.o.m. 21 augusti

mammutarnas öde

Mammutarnas öde är ett interaktivt uppdrag att ta reda på vad som gjorde att världens näst sista population av mammutar dog ut. Under uppgiften får eleverna ta del av olika forskningsresultat för att sedan dra egna slutsatser om vad som avgjorde mammutarnas öde.

Ämnen:
NO, biologi, evolution, vetenskapligt arbetssätt
Typ av material: Digitalt escape room
Tidsåtgång: ca 40 min

Dokument för nedladdning

Länk att ge eleverna: www.nrm.se/mammutarnas-ode

VIKTIG INFORMATION

Ibland hakar skrollningen upp sig när man kör Madagaskars mångfald från en surfplatta. Prova då att vända plattan 90 grader, från liggande till stående eller tvärtom. Det kan lösa problemet.

Madagaskars mångfald fungerar bäst på dator och i någon av webbläsarna Chrome eller Firefox.

Lärarröster om materialet.

"Upplägget är bra med variation, filmer, allt finns uppläst, exit ticket etc, och innehållet är mycket relevant och intressant! Vi håller på med genetik nu."

"Jag kunde checka av förmågan att bedöma giltigheten hos teorier, genomföra undersökningar, dra slutsatser av resultat och använda olika typer av källor."

"Det var en bra uppgift som gjorde att man lärde sig utan att bara läsa." - Gymnasieelev

Mammutarnas öde består av fyra avsnitt. Varje avsnitt avslutas med att man får fram lösenordet som låser upp nästa avsnitt. Huvudsakligt innehåll i respektive avsnitt.

1. Platsen. Det finns fyra troliga händelser som kan ha bidragit till mammutarnas utdöende på St Pauls ö. Men vilken var den slutliga? Dessutom fakta om St Pauls ö.
  2. Naturen under den senaste istiden. Om istider, mammutstäppen, ullhårig mammut, ullhårig noshörning och myskoxe.
  3. DNA. Om Miljö-DNA, gammalt DNA, sediment-DNA samt forskning och rekord på Naturhistoriska riksmuseet.
  4. Analyssvar. Analysresultat i form av diagram och resonemang. Dra egen slutsats kring orsaken till mammutarnas utdöende på St Pauls ö.

De olika avsnitten är publicerade separat, men länkar automatiskt till varandra. Det går bra att dela upp Mammutarnas öde på flera lektioner. Be då eleverna anteckna det senaste lösenordet de fick fram och ge dem snabblänken till det avsnittet. Både lösenord och snabblänkar finns i lärarhandledningen.

Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>länk till annan webbplats

ANDRA HAR ÄVEN TITTAT PÅ DET HÄR

Mammutbete sticker upp ur marken på Wrangels ö.

ATT LETA MAMMUTAR I SIBIRIEN

Reportage från en forskningsresa till Sibirien.

Porträtt av en man i vit rock i laboratoriemiljö.

FILM: GAMMALT DNA OCH MAMMUTAR

Professor Love Dalén berättar om arbetet med att ta fram och analysera världens äldsta DNA.