Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Thomas Denk

Förste intendent

Paleobiologi

Thomas Denk är förste intendent vid enheten för paleobiologi. Han är paleobotaniker och ansvarar för de kenozoiska växtsamlingarna. Inom ramen för olika projekt samarbetar han även med postdoktorer.

—Jag är intresserad av utvecklingen av landväxter på norra halvklotet under de senaste 90 miljoner åren, med fokus på den kenozoiska eran. För att förstå växternas evolution och nuvarande och tidigare biogeografiska mönster, integrerar jag information från molekylära fylogenier och det fossila registret. Dessutom undersöker jag differentieringen av markvegetation under kenozoikum.

För närvarande studerar Thomas Denk ekars utveckling i tid och rum med hjälp av en kombinerad molekylär och morfologisk/paleobotanisk metod.

— I ekar undersöker vi tillsammans med Dr. Kristel van Zuijlen den tidsmässiga och rumsliga förekomsten av bladformer i fossilregistret och om de var kopplade till miljöförändringar. Dessutom, inom ramen för Dr. Benjamin Adroits postdoktorsprojekt, undersöker vi förhållandet mellan särskilda mönster av leddjursskador på blad bland tidigare och moderna miljöer.

Andra professionella roller