Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Emma Granqvist

Forskare

Bioinformatik och genetik

Med matematisk biologi analyseras biologiska data

Emma är forskare på enheten för bioinformatik och genetik. Där utför hon forskning som knyter an till museets vision om en livskraftig planet.

Vad handlar din forskning om?

Jag arbetar med matematisk biologi, och där använder man statistiska metoder och modeller för att analysera och förstå biologiska data. Mina främsta intresseområden är biologisk mångfald och evolution.

För närvarande forskar Emma främst inom ramen för Mistra-programmet FinBio. Det är ett tvärvetenskapligt program som syftar till att tillhandahålla banbrytande tvärvetenskaplig forskning för att öka finanssektorns förmåga att bidra avsevärt och meningsfullt till en ”naturpositiv” ekonomi.

Vad menar ni med ”naturpositiv”?

Med ”naturpositiv” avser vi åtgärder som bidrar till att öka resiliens för såväl planet som samhällen genom att stoppa förlusten av, och återskapa, natur och biologisk mångfald. Naturhistoriska riksmuseets del i programmet är att testa nya miljö-DNA—tekniker för att spåra och kartlägga förändringar i biologisk mångfald på sätt som genererar fritt tillgänglig data för investeringsbeslut.

Emma arbetar även med forskning kring evolution. Ett projekt hon deltar i utvecklar ett särskilt programmeringsspråk för Bayesiansk inferens av evolutionära släktskapsträd: TreePPL.

Kontaktuppgifter

Emma Granqvist

Forskare

Bioinformatik och genetik

Emma Granqvistemma.granqvist@nrm.se

Projekt där Emma Granqvist medverkar:

FinBio

The Mistra Finance to Revive Biodiversity (FinBio) is a transdisciplinary research program that aims to support the financial sector in the

FinBio

Att mäta biologisk mångfald är komplicerat. Lyckligtvis finns det tekniska framsteg som har potential att tillhandahålla den nödvändiga informationen.