Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet

Ellen Kooijman

Enhetschef

Geovetenskap

En djupdykning in i geovetenskapens värld

Huvudroll på Naturhistoriska riksmuseet

Som chef vid enheten för geovetenskap och föreståndare för den nationella forskningsinfrastrukturen NordSIMS-Vegacenter har dr. Ellen Kooijman en central roll inom Naturhistoriska riksmuseet.

— Jag bedriver forskning inom geokemi, petrologi, och geokronologi, och är engagerad i att främja kvinnors roll inom STEM [Science Technology Engineering Mathematics], berättar Ellen.

Forskningsfokus och aktuella projekt

Dr. Kooijmans forskning sträcker sig över flera discipliner men har sitt fokus inom geokemi, petrologi och geokronologi.

— Specifikt studerar jag hur spårelement fördelar sig och isotopsystematiken i accessoriska mineral, för att förbättra vår förståelse av geotermometriska och geokronologiska data. Jag gör även fältstudier av metamorfos och tektonik.

Vägen till forskningens frontlinje

För Ellen har det inte alltid varit uppenbart att hon skulle arbeta med geologi.

— Jag har alltid haft en passion för fysik, matematik och astronomi, drar hon sig till minnes.

— Men under ett besök vid universitetet i Utrecht i Nederländerna upptäckte jag geologi. Det behövs en kombination av alla naturvetenskaper för att förstå hur jorden fungerar.

Med en bakgrund som inkluderar en doktorsexamen från Tyskland och tidigare arbete i USA, har Ellen haft en rik och varierad karriär som lett henne till nuvarande anställning vid Naturhistoriska riksmuseet.

Om Ellen