Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Foto av personer som tittar på bio.

Om Cosmonova

Upplev Cosmonova med IMAX laser. Den gigantiska domens omslutning, de ljusstarka bilderna och det kraftfulla ljudsystemet ger en immersiv filmupplevelse utöver det vanliga.

Cosmonova med IMAX laser

Cosmonova är stort - jättestort! Här omsluts du av ljud och bild under en jättedome på 760 kvadratmeter. Här visas filmer i digital IMAX laser vilket innebär ljusstarka bilder, stor kontrast och klara färger. Fler än 2000 laserstrålar skapar fler än 68 miljarder färger.

Det patenterade ljudsystemet IMAX Precision Sound med de sex optimalt placerade högtalarna ger en omslutande, klar och kraftfull ljudupplevelse - från regndroppen som träffar marken till vulkanen som får ett utbrott.

Men, det är inte tekniken i sig som är det verkligt speciella med Cosmonova - utan platserna den kan ta dig till. På Cosmonovas kombineras kunskap och nya perspektiv med en stor upplevelse. Välkommen!

Snabba fakta om salongen

• Cosmonovas kupol är 23 meter i diameter och tillverkad av perforerad aluminiumplåt.
  • Cosmonova har 262 platser
  • Stolsryggarna lutar i olika grader beroende på i vilken rad de är placerade. Lutningen varierar för att nå den bästa visuella upplevelsen, oavsett var du sitter.

Besökare med funktionsnedsättning

Det finns teleslinga på Cosmonova. Föreställningarna som visas på Cosmonova är inte textade.

Cosmonova har tre stycken platser för rullstolsol. Rullstolsburna besökare sitter kvar i sin rullstol under föreställningen, av säkerhetsskäl för att underlätta eventuell utrymning.

Förbered besöket

Åldersgräns

Barn som går på Cosmonova utan medföljande vuxen (över 18 år) ska ha fyllt 10 år. Åldersgränsen finns på grund av utrymnings- och säkerhetsskäl. Av samma skäl får inte spädbarn vistas i Cosmonovas salong. Du kan inte heller ta med barnvagn in i salongen. Alla besökare ska ha fyllt 2 år.

Mer om åldersgräns och rekommenderad ålder

Cosmonovas historia

Cosmonova öppnade år 1992 och har sedan dess tagit emot fler än 10 miljoner besökare. Publiken har fått uppleva naturen, rymden och djuphaven under den stora domen. Cosmonova är idag en av tre IMAX biografer i Sverige. Cosmonova är den enda domeupplevelsen med digital IMAX teknik.

Innehållsansvarig: Caroline Borgudd