Hoppa till innehåll

Veronika Johansson

Node Manager GBIF Sweden / Project coordinator SBDI

Bioinformatik och genetik

Sammanför och harmoniserar biodiversitetsdata

Veronika Johansson innehar rollen som Node Manager för GBIF Sweden (Global Biodiversity Information Facility) och är Projektkoordinator för SBDI (Swedish Biodiversity Data Infrastructure). Naturhistoriska riksmuseet är huvudman för båda dessa forskningsinfrastrukturer som drivs från Enheten för Bioinformatik och Genetik (BIO).

– Jag arbetar huvudsakligen med strategiska insatser relaterade till biodiversitetsinformatik, inklusive datamobilisering och implementering av datastandarder. Stort fokus ligger på att sammanföra och harmonisera biodiversitetsdata från olika källor och därigenom tillhandahålla forskare och beslutsfattare med omfattande och pålitlig information.

– Mitt arbete inkluderar mycket nätverkande och samarbeten inom, och mellan, olika forskningsinfrastrukturer, globala som nationella, förklarar Veronika.

Veronika Johansson arbetar för och stödjer öppen forskning och öppna dataprinciper som FAIR och CARE. Hon har en bakgrund inom växtekologi med fokus på spridning-och rekryteringsmekanismer, samt växt-svamp-interaktioner.

Kontaktuppgifter