Hoppa till innehåll
Martin

Martin Whitehouse

Forskare

Geovetenskap

Kopplingar mellan planetvetenskap och jordens utveckling

Central roll på museet

Martin Whitehous är professor och en isotopgeo-kemist vid institutionen för geovetenskap vid Naturhistoriska riksmuseet (NRM) . Med in situ-analys genom jonmikroprober står hans forskning i framkant.

– Min roll som chef för NordSIMS jonmikroprob-facilitet innebär att övervaka metodutveckling, datanedsättningsprotokoll och kvalitetssäkring, förklarar professor Whitehouse.

– NordSIMS-faciliteten är en nyckelkomponent i den nationella forskningsinfrastrukturen NordSIMS-Vegacentre, och som medlem av styrkommittén spelar jag en viktig roll i utvärderingen av externa projekt.

Forskningsinsatser och samarbetsprojekt

Martin Whitehouses forskning sträcker sig över flera domäner, från geologi till planetvetenskap.

– Inom min planetforskning använder jag månen som ett verktyg för att djupdyka i tidiga jordprocesser, förstå hur klippiga planeter differentierar sig över tid och påverkan av meteoritnedslag, beskriver han.

– På den geologiska fronten är mitt fokus på kronologin av kontinenternas skorpbildning, särskilt i uråldriga stenar från regioner som Västgrönland, norra Kanada, Skottland och Fennoskandia.

Dessutom syftar hans forskning till att tyda evolutionen av superkontinenten Gondwana genom studier i den Arabiska halvön och nordöstra Afrika.

Utöver sina oberoende forskningsprojekt spenderar Whitehouse också mycket tid på samarbeten med strålskyddsmyndigheten och IAEA om kärnsäkerhetsanalys.

Utanför forskningen: Bidrag till geovetenskapen

Förutom hans roll på museet och sin omfattande forskning är professor Whitehouse en aktiv bidragsgivare till den bredare geovetenskapsgemenskapen.

–Jag tjänstgör som redaktör för två ledande internationella geovetenskapstidskrifter, berättar han.

–För närvarande leder jag den precryogeniska stratigrafiska underkommittén och är del av olika kommittéer under Kungliga Vetenskapsakademien.

Om Martin