Hoppa till innehåll

Ludvig Palmheden

Förste assistent

Miljöanalys- och forskning

Bibliotekarie för biologiskt material

Ludvig är förste assistent och har som huvudsakligt ansvarsområde vård och skötsel av biologiskt material i Miljöprovbanken.

- Mitt främsta arbetsområde involverar bearbetning av frysta vävnadsprover för att förbereda det för magasinering i Miljöprovbanken. Jag har förmånen att arbeta med en bred variation av biologiskt material, som inkluderar svenska rovdjur, fåglar och fisk, för att nämna några exempel. En annan av mina arbetsuppgifter är att förbereda material från Miljöprovbanken för olika forskningsprojekt. Utöver detta är jag även delaktig i utvecklingsprojekt och ansvarig för att säkerställa att nytt material kommer till Miljöprovbanken. Det går att likna mitt arbete med att vara en slags "bibliotekarie för biologiskt material", där jag hanterar och bevarar värdefullt material för framtida forskning och studier.

En av världens äldsta miljöprovbanker

I dagsläget jobbar Ludvig med ett stort inventeringsprojekt av Miljöprovbankens material. Han är även involverad i att förbättra arbetsflödet av materialets ankomst till magasinering i Miljöprovbanken.

Den Svenska Miljöprovbanken, som finansieras av Naturvårdsverket, är en av världens äldsta miljöprovbanker och innehåller biologiskt material från mitten av 1960-talet. Samlingen består till stor del av frysta vävnadsprover från svenska däggdjur, fåglar, fiskar, musslor och humanmjölk. Dessa prover lagras antingen i frysrum (-25°C) eller i lågtemperaturfrysar (-80°C).

Arbetsgruppen förvaltar även torrsamlingar med material som förvaras i rumstemperatur. Torrsamlingarna består av olika typer av material där bland annat otoliter, operkulum och fjäll från fiskar, skelettmaterial, äggskal, fjädrar, musselskal, däggdjurständer och flera typer av histologiska prover. De flesta av dessa kan kopplas samman med accessioner vars mjukvävnadsprover finns sparade i frysarna. Utöver det finns även mossa, sediment, slam från reningsverk, sädesslag och fröer sparade.

Material samlas in till Miljöprovbanken genom systematisk insamling kopplat till olika nationella miljöövervakningsprogram, samt genom opportunistisk insamling av avlidna djur som går under Statens vilt. Idag innehåller Miljöprovbanken prover från över 400 000 accessioner och har en årlig tillväxt med prover från ungefär 10 000 individer. Varje år bidrar Miljöprovbanken med ovärderliga prover inom olika forskningsprojekt om nutida och historiska frågeställningar om Sveriges miljötillstånd och har under åren haft stor betydelse för vår kunskap kring miljögifter i Sverige.

Över tid har samlingen även visat sig få en bredare användning och prover har ingått i såväl genetiska studier, dietstudier, förekomst av mikroplaster, studier av stabila isotoper för att studera förändringar i näringsvävar över tid, för att nämna några exempel.

Kontaktuppgifter