Hoppa till innehåll

Knud Jønsson

Enhetschef

Bioinformatik och genetik

Fåglar ger svar

– Som barn var Sir David Attenborough på tv varje söndagskväll och presenterade naturens underverk. Jag ville göra samma sak, men jag hade ingen aning om hur, säger Knud Jønsson.

Ända sedan jag slutade vilja vara en cowboy eller en pirat, ville jag bli biolog.

Fågelprofessorn gav honom vingar

–Jag trodde att en biologiexamen skulle få mig närmare min önskan. Under mitt sista år på universitetet träffade jag fågelprofessorn Jon Fjeldså som hade gjort mycket fältarbete i Afrika och Sydamerika. Jag gjorde min masteruppsats med honom och fick samtidigt höra alla hans vilda historier från fältet.

Det var då Knud Jønsson insåg att han ville bli forskare och att fältarbete borde vara en viktig del av hans akademiska arbete.

Idag är han evolutionsekolog och biogeograf med mer än 10 års erfarenhet av att arbeta i labbet och i fält. Han använder fåglar för att svara på grundläggande biologiska frågor som rör livets evolution och distribution på jorden och dra nytta av en rad data som spänner över genomsekvensdata, morfologiska egenskapsdata, artfördelningar, patogener, tarmmikrober, satellitspårningsdata och teoretisk modellering.

–Jag tillbringar en månad i fält varje år för att samla in nya data och har en särskild förkärlek för ögrupperna i Indo-Stillahavsområdet.

Hur bildades allt?

– Än idag drivs jag av en fascination för naturen och dess mångfald både på ett personligt plan och på forskningsnivå. Frågor som: Hur fungerar allt? Och hur bildades allt? Jag tycker också mycket om samarbetsaspekten av mitt yrke. En blandning av forskare på alla nivåer träffas och ger en mångsidig uppsättning idéer och sätt att tänka till bordet.

En väg till Naturhistoriska riksmuseet

Knud Jønsson doktorerade på Naturhistoriska riksmuseet i Danmark med 6 månaders utbyte på Museum of Vertebrate Zoology vid University California i Berkeley. Genom åren har han arbetat i flera länder och samarbetat mycket med forskare vid Naturhistoriska riksmuseet. Så när jobbet som chef för bioinformatik och genetik (BIO) på Svenskt museum utlystes sökte han.

Den största överraskningen under åren som forskare

En riktigt stor överraskning för Knud Jønsson har varit att inse att så många finansiärer runt om i världen fokuserar på tillämpad forskning, och är relativt ovilliga att finansiera nyfikenhetsdriven grundforskning inom naturvetenskapen.

– Alla vet att de största genombrotten kommer genom grundforskning.

–Jag hoppas på en bättre förståelse för hur alla djur, växter, svampar och mikrober utvecklats och kommit att distribueras som de är idag. Varje ytterligare bit till det pusslet glädjer mig oerhört!

Fullbokad fritid

Förutom att spendera tid med sin familj i sommarstugan i Sverige, använder Knud Jønsson att springa, vandra och åka skidor - och han är också en hängiven fågelskådare... Han har en passion för Bruce Springsteens musik.

Utbildning

2010 PhD i biologi vid Köpenhamns universitet, Danmark och University of California, Berkeley, USA.

2005 M.Sc i biologi vid Köpenhamns universitet, Danmark – inkl. två terminer vid Monash University, Melbourne, Australien.

2003 B.Sc. i biologi vid Köpenhamns universitet.

Tidigare arbete

2023 – pågående chef för bioinformatik och genetik vid Naturhistoriska riksmuseet

2017 – 2022 Docent vid Danmarks Naturhistoriska Museum vid Köpenhamns universitet.

2016 – 2017 Forskarassistent vid Danmarks Naturhistoriska Museum vid Köpenhamns universitet.

2015 Postdoktor vid Center for Macroecology, Evolution and Climate (CMEC) vid Danmarks Naturhistoriska Museum.

2013 – 2014 Marie Curie Postdoktor vid Imperial College, London/Natural History Museum, London, Storbritannien.

2010 – 2012 Postdoktor vid Centrum för makroekologi, evolution och klimat (CMEC) vid Nat