Hoppa till innehåll

Eva Kylberg

Förste assistent

Miljöanalys- och forskning

Hanterar statens vilt

Eva arbetar som förste assistent på enheten för miljöanalys och -forskning där hon främst arbetar med miljöprovbanken, en av världens äldsta samlingar av biologiskt material. Arbetsuppgifterna är till största delen inriktade på hantering och provtagning av statens vilt med fokus på utter och rovfåglar. Proverna i miljöprovbanken utgör en viktig del i framtida studier av miljögiftsbelastningen i svensk natur.

Den Svenska Miljöprovbanken, som finansieras av Naturvårdsverket, är en av världens äldsta miljöprovbanker och innehåller biologiskt material från mitten av 1960-talet. Samlingen består till stor del av frysta vävnadsprover från svenska däggdjur, fåglar, fiskar, musslor och humanmjölk. Dessa prover lagras antingen i frysrum (-25°C) eller i lågtemperaturfrysar (-80°C).

Evas arbetsgrupp förvaltar även torrsamlingar med material som förvaras i rumstemperatur. Torrsamlingarna består av olika typer av material där bland annat otoliter, operkulum och fjäll från fiskar, skelettmaterial, äggskal, fjädrar, musselskal, däggdjurständer och flera typer av histologiska prover. De flesta av dessa kan kopplas samman med accessioner vars mjukvävnadsprover finns sparade i frysarna.

Utöver det finns även mossa, sediment, slam från reningsverk, sädesslag och fröer sparade.

Material samlas in till Miljöprovbanken genom systematisk insamling kopplat till olika nationella miljöövervakningsprogram, samt genom opportunistisk insamling av avlidna djur som går under Statens vilt. Idag innehåller Miljöprovbanken prover från över 400 000 accessioner och har en årlig tillväxt med prover från ungefär 10 000 individer.

Varje år bidrar Miljöprovbanken med ovärderliga prover inom olika forskningsprojekt kopplade till nutida och historiska frågeställningar om Sveriges miljötillstånd och har under åren haft stor betydelse för vår kunskap kring miljögifter i Sverige. Över tid har samlingen även visat sig få en bredare användning och prover har ingått i såväl genetiska studier, dietstudier, förekomst av mikroplaster, studier av stabila isotoper för att studera förändringar i näringsvävar över tid, för att nämna några exempel.

Kontaktuppgifter