Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag–fredag 11–17
Lördag–söndag 10–18

  • Huvudmeny

Mitt förhistoriska djur

Eleverna får fantisera kring ett fossil av ett förhistoriskt djur. Sedan får de se vad vetenskapen kan om samma djur och reflektera
över hur vi vet det vi vet om förhistoriska djur. Vad är fakta och vad är fantasi (tolkningar)?

Ladda ner dokument för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut elevbladen och elevkorten. Varje ex av elevkorten räcker till 12 elever. Klipp isärelevkorten. Varje elev behöver ett elevblad och ett bildkort. De behöver också lim, penna, sudd och färgpennor.

Övningen leds från en webbsida som läraren visar på stor skärm, där dyker både instruktioner och förklaringar upp i rätt ordning. Klicka gärna igenom webbsidan som förberedelse.

Länk till webbsidan: www.nrm.se/mitt-forhistoriska-djur

Testlärarna hälsar

Övningen passar mer som introduktion än avslut på evolutionsavsnittet.

Genomförande

Tidsåtgång: cirka 50 minuter.

Diskussionsövningarna görs med fördel i grupper om två eller tre elever, men kan också göras enskilt eller i helklass om det passar gruppen bättre.

Öppna webbsidan www.nrm.se/mitt-forhistoriska-djur och visa den på stor skärm under hela lektionen. Längre ner finns en översikt över innehållet på webbsidan.

Dela ut så att varje grupp får varsin remsa med bilder, ett blankt papper, sax och lim.

Förslag på intro till eleverna

”Låt materialet ligga på bänken, vi kommer snart att få veta vad vi ska göra med det. Den här lektionen handlar om fossil och vad fossil berättar för oss. Är ni redo? Då kör vi!”

Klicka på ”Start” och följ instruktionerna på webbsidan.

Tips!

Ibland vill eleverna visa sina bilder för varandra och jämföra dem. Det görs lämpligen i anslutning till avsnitt 4, Det här vet forskarna om era djur.

Ta till extra tid för detta inslag då det inte är inräknat i tidsåtgången.

Mitt förhistoriska djur, översikt av webbsidan

1. Vad har bilderna på bildkorten gemensamt?

2. Hur bildas fossil?

Kort film utan ljud.

Sortera händelserna i filmen i rätt ordning (dra-och-släpp). Rätt ordning:

  1. Ett djur dör och sjunker ner till botten av en sjö.
  2. De mjuka delarna äts upp så bara skelettet blir kvar.
  3. Djuret täcks över av sand, lera och andra döda djur och växter.
  4. Lagren av sand och lera och djurets skelett blir till sten.
  5. Väder och vind slipar berget och skelettet (fossilet) kommer fram.

Hitta fossilen bland fem bilder (vänd på kort).

3. Fantisera kring bildkorten.

Eleverna tar fram sina protokoll (elevbladen). Klicka fram en uppmaning i taget.

  1. Klistra fast fossilbilden i den översta rutan.
  2. Vilken del av djuret ser man på fossilbilden?
  3. Hur stort var hela djuret? Här får eleverna fantisera fritt.
  4. På huden hade mitt djur... (välj bland fyra alternativ på protokollet)
  5. Mitt djur åt... (välj bland fyra alternativ på protokollet)
  6. Av alla djur som lever nu är det här mest likt mitt djur. Det räcker med att skriva en djurgrupp, tillexempel fågel, däggdjur, fisk.
  7. Så här såg det ut där mitt förhistoriska djur levde. (välj bland fyra alternativ på protokollet)
  8. Så här såg mitt förhistoriska djur ut. Eleverna ritar sitt djur. En bild som kombinerar fakta och fantasi kallas för en tolkning.

4. Det här vet forskarna om era djur

Jämför era djur med forskarnas tolkningar. Vilken information hade ni behövt för att era tolkningar skulle bli mer lika forskarnas?

Hur vi vet det vi vet om förhistoriska djur.

  1. Forskare samlar fossil och delar med sig till andra forskare.
  2. Iguanodon. Så här tolkas den med det vi vet idag.
  3. Iguanodon. Så här tolkades den innan man hittat så mycket fossil av den.
  4. Fakta + fantasi = tolkningar av förhistoriska djur

Lärarröster om materialet.

Vi hade några ”aha”-moment då några elever inte visste hur fossil kom till. Tänker att vi i skolan ofta checkar av vad vi har läst, men inte fått med alla elever på ”tåget” så detta fungerar utmärkt i min klass. Det är inte för lätt. Det är repetition för vissa och uppdatering för andra.

Jag tyckte det var ett utmärkt material att få gissa, ha en hypotes om vad det kunde vara ifrån.

Succe! Det blev en väldigt bra stund! Jag har en klass som inte målar särskilt noggrant, har ”ralat” över bilder när vi provat målarbilder/mandalas eller målat till andra aktiviteter. I år har jag dock sett en förändring och detta överraskade mig. Så mycket fantasi och engagemang att färglägga och måla hela bilderna!!

Bidra till nya material

Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagogerlänk till annan webbplats på facebook!