Det här är en uppgift för att komma igång och använda det interaktiva mätverktyget i 3D-versionen av utställningen om jordens och livets utveckling. När ni har gjort den inledande mätövningen är det bara fantasin som sätter gränser för hur ni fortsätter.
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Mät djuren på Naturhistoriska - lärarhandledning.pdf | 735.8 kB | 2023-05-24 18.04 |
Uppgiften inleds med att man ser en kort film utan tal som visar hur mätverktyget fungerar. Sedan är uppgiften att hitta tre djur i utställningen och mäta dem. På bilden här nedanför ser du var i utställningen de tre djuren finns.
När eleverna har mätt de tre djuren ska de svara på frågan om vilken som var längst. När frågan är besvarad får de i uppgift att hitta någonting i utställningen som är lika långt som de själva.
Efter de inledande mätuppgifterna finns det säkert många idéer om vad ni kan fortsätta mäta!
Ge den här länken till eleverna www.nrm.se/matdjuren
Välj mätpunkterna en bit in på det ni vill mäta. Om man sätter punkten för nära kanten kan programmet mäta från väggen bakom i stället. Då blir det fel mått.
Platt vinkel - Översikt, visar utställningen rakt uppifrån.
3D-vinkel - Dockskåp, visar utställningen snett uppifrån i 3D.
Gubbe - Gå runt i utställningen själv i 3D.
Linjal - Aktiverar mätverktyget.
Sidan fungerar som gatuvyn i onlinekartor som Google maps. Här är några funktioner.
"Den var verkligen toppen! För oss som bor i Karlstad blir det extra häftigt att kunna "besöka" museet. Aktiviteten med att mäta djuren fångade verkligen alla elever i klassen!"
"Mycket uppskattat av våra elever."
"Jag körde detta i min trea idag, perfekt när vi jobbar med mätning på matten och urtiden på SO:n. Superbra aktivitet som ledde till många spännande diskussioner!"
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!