Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elev som arbetar med materialet

Armarnas anpassningar

Det här är en övning för att få igång elevernas tankar kring anpassningar i naturen. "Alla ryggradsdjur har samma grundstruktur på kroppen, ände kan de se väldigt olika ut. Kan man se på skelettet hur ett djur lever i naturen?"

Årskurs: Åk 4 - 6, Åk 7 - 9

Ämne: Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning

Tidsåtgång: 40 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filen.

Förhandsvisning av material

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut Diskussionsövning Armar - elevblad för utskrift.pdf, varje grupp ska ha ett exemplar. Förslag på gruppindelning finns längre ner.

Titta igenom www.nrm.se/armar för att få resonemang och fakta.

Genomförande

Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Varje grupp får ett exemplar av elevbladet.

Tidsåtgång

40 minuter

Instruktion till eleverna

"Nu ska ni få jämföra armarna, eller frambenen, hos människa, säl, fågel och rådjur. Alla armar har samma delar, överarm, underarm och "hand".

Hitta de tre delarna på varje "arm" och färglägg dem. Överarmarna röda, underarmarna blå och händerna gula.

Prata med varandra!"

Ledtrådar och tips till grupper som har svårt att komma igång

  • Börja med människans arm och färglägg alla delar.
  • Var är de andra djurens överarmar? Jämför med människan.
  • Var är de andra djurens underarmar? Jämför med människan.
  • Var är de andra djurens handben? Jämför med människan.

Observera!

Fågeln och rådjurets handben har störst olikheter med människans. Till exempel har de inte lika många fingrar.

Knyt ihop lektionen

Avsluta med att titta på www.nrm.se/armar tillsammans. Det går också att låta grupperna titta på faktasidorna på egen hand.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Åk 4 - 6, Åk 7 - 9

Ämne: Biologi

Centralt innehåll: 4-6 Biologi – Livets utveckling, evolutionsteorin, 7-9 Biologi – Livets uppkomst, utveckling och mångfald. Evolutionära mekanismer

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning

Tidsåtgång: 40 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se