Hitta hit:

Lördag–söndag 10–18

• Huvudmeny

SMAL

En utställning om snygghet, makt, ansvar och lidande

Den 11 november öppnar Smal — en utställning om snygghet, makt, ansvar och lidande på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. En utställning skapad av ungdomar för ungdomar om ett utseendefixerat samhälle där jakten på evig ungdomlig skönhet ställer omöjliga krav.

Ett fyrtiotal ungdomar har tittat närmare på dagens skönhetsideal och ställer sig frågan hur dessa ideal kan ta ett sådant grepp om våra tankar. I media och reklam får vi lära oss hur den perfekta kroppen ska se ut och vilket som är det "rätta" utseendet. Men jakten har ett pris — komplex, ätstörningar och orimligt fokus på det yttre. Genom att belysa den kommersialiserade skönheten vill ungdomarna återerövra rätten att själva få bestämma vad som är vackert.

Ungdomarnas tankar, önskemål och känslor sammanflätas med intervjuer, personliga samtal, historik och fakta i utställningen. Deras tolkningar presenteras i foto, film, text och installationer. Ungdomarna har själva gjort researcharbete, dokumentation och gestaltning i samarbete med Sensus studieförbund, Arbetets museum, föreningen SMAL och designbyrån Unna design.

Ungdomarna kommer från Östersund, Stockholm, Norrköping och Malmö och har arbetat med utställningen i studiecirkelform under drygt ett halvår. Ungdomsgrupperna har arbetat med olika teman som skönhetsideal genom tiderna, orden vi använder för att sätta etikett på varandras utseende, om hur yttre krav skapar komplex och ständig oro för hur man ser ut/ska se ut, medias sätt att manipulera med bland annat retuschering hur skönhetsideal uppkommer och vem som tjänar på det, plastikoperationer.

I utställningen visas också filmen Vitt porslin av Linnea Rocksheimer om att tillfriskna från ätstörning och filmen Dieten av Julia Lindström om hur vi alla "vanliga" bantar och följer dieter för att uppnå skönhetsidealet.

Projektet är delfinansierat av Allmänna arvsfonden.

"Det behöver inte vara så här. Alla som mår så dåligt som de gör på grund av idealen vi har kanske inte behöver göra det egentligen. Så länge som alla tänker på det på ett kritiskt sätt. Det viktigaste enligt mig är att alla är vackra och att skönhetsidealet har för stor påverkan på våra tankar."

"Vårt utseende är vårt eget val, äkta skönhet kommer inifrån och vi ska tänka till innan vi låter vårt utseende bli en för stor grej, våra kroppar är en industri, som faktiskt VI kan styra just genom att våga kritisera det vi inte tycker är ok. Vi inte ska tro på allt alla säger, utan bilda oss en egen uppfattning." Sagt av två ungdomar i projektet.

"Smal kompletterar vår utställning "Den sinnrika människan". Genom att visa utställningen här hos oss på museet ger vi ungdomarna en möjlighet att nå ut med sitt viktiga budskap till alla som besöker museet. Vi anser att utställningen på ett bra sätt berör viktiga frågeställningar om oron för att vi inte duger som vi är", menar utställningschef Claes Enger.

Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska riksmuseet är en mötesplats för alla som är intresserade av miljö och natur. Här kan besökarna se permanenta och tillfälliga utställningar på olika teman, filmer i världens största filmformat och digital 3D på Cosmonova. Regelbundet arrangeras också olika typer av föredrag och programverksamhet för hela familjen.

Sensus studieförbund erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. www.sensus.se

Föreningen SMAL är en ideell förening som startade 2006 och arbetar för positiv kropps-
uppfattning och god självkänsla bland framför allt flickor och kvinnor. www.skonhetsideal.com

Unna Design arbetar med formgivning och gestaltning åt företag, organisationer, myndigheter och museer. www.unna.se

För ytterligare information kontakta:

Helene Berglund,
Press- och marknadsansvarig, Naturhistoriska riksmuseet
Telefon: 08-519 540 12, Mobil: 070-182 40 13, E-post: helene.berglund@nrm.se

Ulrika Swart,
Projektledare Smal turnén, Sensus Norrköping
Mobil: 070-526-08-57, E-post: ulrika.swartz.sensus@ folkbildning.net

Pressbilder

Klicka på bilden för att hämta högupplöst bild. Vid användning av bilderna ska Naturhistoriska riksmuseets och fotografens namn alltid anges.

Foto: Staffan Waerndt

Anna Nygren