Gamla havsmonster får nytt liv i digital 3D på Cosmonova

Först ut i Cosmonovas helt nya digitala 3D-system är filmen Sea Monsters 3D: Ett förhistoriskt äventyr, som har premiär på fredag den 16 maj. Filmen tar med besökarna till det vidunderliga livet i havet under dinosauriernas era. Med det nya systemet blir Cosmonovas 3D-upplevelse en av Europas bästa bland kupolbiograferna. Filmen är producerad av National Geographic.
Dolichorhynchopser på väg ut mot djupare hav.
– Den nya plattformen blir ett lyft för oss och våra besökare. Vi kan nu erbjuda ett ännu bredare utbud och visa filmer som vi inte kunnat visa tidigare, säger Jessica Christensen, chef för Cosmonova.

Filmen tar oss 80 miljoner år tillbaks i tiden, då dinosaurierna fortfarande levde. Parallellt ges aktuella förklaringar till hur vi i dag kan känna till så mycket om livet för så många miljoner år sedan. I filmen får publiken följa en familj Dolichorhynchops och deras möten med den giraffhalsade Styxosaurus, den bulldogg-liknande fisken Xiphactinus och havens T-Rex, den köttätande Tylosaurie.

– Den nya 3D-lösningen är skräddarsytt efter vår stora kupol och kan visa digitala 3D-filmer med en stor, skarp och ljusstark bild. Vår installation är en av de bästa i sitt slag, säger Björn Hedén, chefstekniker för Cosmonova.

Världen låg under vatten

Under kritaperioden såg inte världen ut som idag. För 80 miljoner år sedan var klimatet på jorden varmare, med högre havsnivåer och en större del av jordens yta täckt av vatten.
Sea Monsters 3D: Ett förhistoriskt äventyr är den första filmen i det här stora formatet som handlar om de gigantiska djur som levde i havet under denna period.

Sea Monsters 3D: Ett förhistoriskt äventyr är producerad av National Geographic och svensk berättare är Katarina Ewerlöf. Filmen belönades nyligen med The Visual Effects Society´s Award.

Aktiv stereo

För att kunna se 3D-filmer i aktiv stereo behöver besökarna bära så kallade aktiva glasögon med flytande kristaller. De släpper växelvis igenom och blockerar allt ljus, vilket gör att vi upplever att filmen är i 3D. För mer information, se:
Den nya digitala 3D-teknikenPDF

Fakta om Cosmonova

På Cosmonova, Naturhistoriska riksmuseet, visas Sveriges största och mest hisnande filmupplevelser. På den 760 kvadratmeter stora kupolformade duken visas 2D-filmer i världens största filmformat. Från maj 2008 visas också digitala 3D-filmer, i ett fönster på över 17 meters bredd, där besökarna kommer ännu närmare äventyren. Cosmonova är även Sveriges enda IMAX-biograf och landets största planetarium. Salongen rymmer närmare 260 personer.