Diplom till världens bästa fiskforskare

Tre forskare får den 5 december 2008 diplom och hedersutnämnande för sina betydande insatser inom fiskforskning. Utdelningen hålls till minne av den moderna fiskforskningens fader — den svenske, okände världsstjärnan Petrus Artedi (1705-1735).
Diplomen delas vart tredje år ut av Naturhistoriska riksmuseet och FishBase Sverige. Den här gången går diplomen till dessa tre världsledande fiskforskare:

Joseph Nelson från Kanada är expert på att klassificera och systematisera världens fiskar. Hans bok "Fishes of the World", fiskforskarnas bibel, kom ut i sin fjärde upplaga för två år sedan. Meemann Chang från Kina är expert på asiatiska fossila fiskars mångfald och biogeografi. Hon har visat att den fossila fiskfaunan är oerhört mycket artrikare än någon kunnat ana. Hennes senaste publikation beskriver en säregen karpfisk från norra Kina med extremt kraftig benstomme. Gloria Arratia från USA är världsledande när det gäller existerande och försvunna fiskarter ur ett evolutionärt perspektiv och deras släktskap.

Svensken Petrus Artedi var nära vän till Linné men drunknade endast 30 år gammal. Ändå hann han lägga grunden till modern fiskforskning.

Diplomen delas ut den 5 december 2008 kl. 12:00-12:10
Mellan kl 8:30-12:00 håller dessa tre forskare föredrag om sin fiskforskning med en historisk överblick. Föredragen hålls på engelska.
Plats: Kungl. Vetenskapsakademien, Lilla Frescativägen 4A, Stockholm