14 miljoner år gammalt rovdjur beskrivet

En art av ett utdött rovdjur från Östafrika har nu studerats, namngivits och placerats i ett evolutionärt sammanhang. Rovdjuret som till storleken påminner om en liten tamkatt levde för cirka 14 miljoner år sedan.
Reihaneh Dehghani beskriver djuret i en ny avhandling i zoologi/paleontologi vid Stockholms universitet. Forskningen har bedrivits och vid Naturhistoriska riksmuseet under handledning av forskaren Lars Werdelin.

Kattdjuret tillhör en utdöd art av ett rovdjur som levde för cirka 14 miljoner år sedan i Östafrika. Fort Ternan i västra Kenya där detta exceptionella fossilfynd gjorts av en mycket välbevarad skalle, har sedan tidigare förknippats med människans ursprung eftersom man gjort många fossilfynd av våra förfäder i dessa trakter. I samband med utgrävningar av hominidfossil så har man bland annat även funnit fossil av utdöda rovdjur, däribland denna organism som har fått det vetenskapliga namnet Kanuites lewisae. Kanu betyder litet rovdjur på swahili, lewisae är efter en amerikansk forskare, Margaret E. Lewis, som ägnat en stor del av sin tid åt att studera utdöda afrikanska rovdjur.

I sin avhandling har Reihaneh Dehghani vid Zoologiska Institutionen, Stockholms universitet, bland annat studerat och beskrivit anatomin hos Kanuites lewisae och försökt att sätta in djuret i ett evolutionärt sammanhang genom att jämföra fossilfynden med andra rovdjur, både utdöda och nulevande. Kanuites lewisae är för närvarande endast känd från tidsepoken mellersta miocen från Fort Ternan.

Resultaten tyder på att Kanuites lewisae förmodligen tillhörde rovdjursfamiljen Viverridae, som idag består av sibetkatter och genetter med förekomst i Afrika och Sydvästra Asien. Även ur ett ekologiskt perspektiv så påminde den förmodligen om genetter, ett litet allätande rovdjur med viss övervikt för kött i sin diet. Huruvida denna organism var trädlevande eller inte har däremot inte gått att testa enligt Reihaneh Dehghani eftersom andra skelettdelar än kraniet inte hittats.

Fokus i Reihaneh Dehghanis forskning har varit på fossila former av små östafrikanska rovdjur.

Källa: Avhandlingen Aspects of carnivoran evolution in Africalänk till annan webbplats, Stockholms universitet.
Kontakt: Reihaneh Dehghani, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet. 08-51954171, 070-7667496, reihaneh.dehghani@nrm.se

Kattens skalle var ungefär 10 cm lång. Foto Reihaneh Dehghani.