Ulf Jondelius

Kontakt

Tel: 08 519 540 51
E-post: ulf.jondelius@nrm.se

Post- och faktureringsadress:

Se Medarbetare och kontakt.

Utbildning

Fil. Dr. Göteborgs Universitet, 1992

Ansvarsområden

Forskning inom evertebratzoologi. Undervisning och examination (kursansvarig masterskurser i Zoolgisk systematik och Djurens mångfald - ryggradslösa djur). Ämnesföreträdare för Zoologisk systematik och evolutionsforskning vid Stockholms Universitet. Ansvarig för NABIS (Nordiskt mastersprogram i biodiveristet och systematik) vid Stockholms Universitet

Forskningsområde

Evolution, fylogeni och diversitet hos flera olika grupper av mikroskopiska havslevande djur: plattmaskar, ädelstensmaskar, tvåstensmaskar. Dessa maskar är betydelsefulla för förståelsen av djurrikets utveckling och evolutionen av komplexitet. Jag använder genomiska och morfologiska data för att kartlägga deras position i djurens fylogeni och deras morfologiska evolution. En del av min forskning ägnas åt att studera och dokumentera den mycket dåligt kända artdiversiteten hos dessa mikroskopiska djur. Jag bedriver fältarbete i Sverige och på många olika platser världen över i samarbete med kollegor från bl. a. Belgien, Italien, Norge, Ryssland och USA. Forskningen har finansierats av bl a. Vetenskapsrådet, Svenska Artprojektet och EU.

Populärvetenskapligt om de djur jag studerar foto video och korta texter: https://www.facebook.com/acoelomorpha/länk till annan webbplats