Oleksandr Holovachov

Kontakt

Tel: 08-519 542 73
E-post: oleksandr.holovachov@nrm.se

Post- och faktureringsadress:

Se Medarbetare och kontakt.

Utbildning

Fil. Dr., Universitetet i Wageningen, Nederländerna, 2006

Ansvarsområden

Forskning

Forskningsområde

Mina huvudsakliga forskningsintressen är: (1) mångfalden av nematoder (rundmaskar) som lever på land, i sötvatten och i havet; (2) interaktioner mellan nematoder och andra organismer och utvecklingen av parasitism; (3) identifiering av nematoder baserad på morfologi och DNA-sekvenser (streckkoder).

(1) Vår kunskap om nematodernas mångfald är ganska liten. Det finns troligen många hundratusentals arter av nematoder i världen, men mindre än 10% av dem är beskrivna och namngivna. Så långt har jag beskrivit nio nya släkten och 102 nya arter av nematoder från flera länder i Europa, såväl som från USA, Costa Rica, Kamerun, Nya Zeeland, Vietnam, Antarktis, Atlanten och Stilla havet.

(2) Parasitära nematoder förorsakar omfattande skador hos människor och husdjur och på odlade grödor. Kunskap om hur dessa parasiter har utvecklats kan hjälpa oss att bekämpa dem. Genom att kombinera information om morfologi, utveckling och genetik hos frilevande, symbiotiska och parasitära arter hoppas jag kunna förstå hur en frilevande nematod övergått till en parasitär livsstil.

(3) Icke-parasitära nematoder är också viktiga. De spelar viktiga roller när det gäller att strukturera jorden och för cirkulationen av näringsämnen. Ekologer använder frilevande nematoder som indikatorer på jordens hälsotillstånd. För att det skall vara möjligt, måste nematoderna kunna identifieras korrekt och snabbt. Användningen av DNA-sekvenser (streckkoder) för att identifiera nematoder börjar bli vanlig, men är ännu inte helt tillförlitlig och några forskare använder fortfarande traditionella identifieringsnycklar. Mitt mål är att hjälpa forskare att identifiera nematoder genom att konstruera identifieringsnycklar och att förbättra metoder för streckkodsidentifiering.

Projekt