Årskurs: Förskoleklass - Åk 3
Ämne: NO
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Digital resurs
Tidsåtgång: 45-60 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förbered lektionen
Ladda ner Undersök några livscykler - Observationsprotokoll för utskrift.pdf och eventuellt Undersök några livscykler - Bilder för utskrift.pdf.
Observationsprotokollen
- Skriv ut protokollen så att varje elev får varsitt.
Extramaterial: Bilderna
- Skriv endast ut bilderna om du vill att eleverna också ska kunna klistra in livscyklerna i sina böcker.
- Alla bilder ryms på ett papper, skriv ut ett per elev.
- Extrauppgift: Ta reda på hur stora de olika stadierna är i verkligheten. Vilket är störst/minst? Koppla till matten och längdenheter.
Genomför lektionen
Dela in eleverna i par för att gynna diskussioner. Enskilt funkar också. Med yngre elever gärna i helklass eller mindre vuxenledda grupper.
Tips!
Visa den första livscykeln på storskärm och visa hur man fyller i protokollet. Låt eleverna göra resten på egen hand.
Tips på intro till eleverna
Nu ska ni få undersöka sex olika livscykler, tre djur och tre växter. Det ska ni få göra digitalt. Under tiden ska ni fylla i protokollet som ni har fått. Vi gör första livcykeln tillsammans!
Länk till det digitala materialet
https://www.nrm.se/6-livscykler
Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.
OBS!
I den digitala delen blir stadiernas namn synliga intill respektive cirkel när rätt bild ligger på rätt cirkel.
Rätt svar
Mygga
4 stadier
- Ägg
- Larv
- Puppa
- Vuxen
Trollslända
3 stadier
- Ägg
- Nymf
- Vuxen
Groda
3 stadier
- Ägg
- Yngel
- Vuxen
Björk
4 stadier
- Blomma
- Pollen
- Frö
- Växt
Ormbunke
3 stadier
- Sporer
- Förgrodd
- Växt
Maskros
4 stadier
- Blomma
- Pollen
- Frö
- Växt
Lärarröster om materialet
Eleverna tyckte den var jätterolig! De tyckte att övningen kändes som ett spel där de fick lära sig saker.
Det var tydligt och pedagogiskt upplagt. Bra med frågor efter varje avsnitt.
Eleverna tyckte det var roligt att göra uppgifterna. Det kändes också i klassrummet då alla jobbade fokuserat. Vi valde att arbeta i par vilket gav bra diskussioner.
Bra och tydliga bilder och bra struktur på protokoll och den digitala övningen.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.