Årskurs: Förskoleklass - Åk 3
Ämne: SO
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbeta praktiskt, Tidslinje
Tidsåtgång: Cirka 45 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Om den moderna människans uppkomst
Den moderna människan (vi) uppkom i Afrika för ungefär 300 000 år sedan. I den här filmen får man veta vilka egenskaper som gjorde att vi överlevde hettan på savannen och kunde sprida oss över världen. När vi kom till Europa fanns neandertalarna redan där. Efter några tusen år av samexistens försvann neandertalarna och sedan 38 000 år tillbaka finns bara en sorts människa på jorden: vi, den moderna människan.
De här händelserna finns med på tidslinjen
- 400 000 år sedan - Neandertalarna uppstår
- 300 000 år sedan - Homo sapiens uppstår
- 300 000 år sedan – Näst senaste istiden börjar
- 126 000 år sedan – Näst senaste istiden slutar
- 115 000 år sedan – Senaste istiden börjar
- 90 000 år sedan - Homo sapiens lämnar Afrika och sprider sig österut, mot Asien
- 42 000 år sedan (minst) - Homo sapiens kommer till Europa
- 38 000 år sedan - Neandertalarna försvinner
- 12 000 år sedan - Första spår av människor i Sverige
- 10 000 år sedan – Senaste istiden slutar
- 6 000 år sedan - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
- 3 700 år sedan – Bronsålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
- 2 500 år sedan – Järnålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
Förberedelser
Ha framme i klassrummet
- Snöre eller rep som är 4 meter långt.
Det går också att tejpa ihop papper så det blir 4 meter. - Måttband eller linjal med millimeterskala.
- Bilderna eller färgpennor (för att rita egna bilder)
- Tejp eller lim.
- Saxar.
Genomförande
Titta på filmen
Se filmen tillsammans i klassen. Följ upp med att göra tidslinjen.
Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/70HEE9K7AY
Gör tidslinjen
Skala
1 meter = 100 000 år
1 centimeter = 1 000 år
1 millimieter = 100 år
Längd
Tidslinjen är 4 meter lång och täcker 400 000 år.
Måtten räknas från ena änden av tidslinjen.
Markera händelserna på tidslinjen och sätt dit de färdiga bilderna (Bilder till tidslinjen.pdf) eller rita egna som visar vad som hände då.
0 cm Nutid
2,5 cm - Järnålder i Norden
3,7 cm - Bronsålder i Norden
6 cm - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden
10 cm - Senaste istiden slutar i Europa
12 cm - Första spår av människor i Sverige
38 cm - Neandertalarna försvinner
42 cm - Homo sapiens kommer till Europa
90 cm - Homo sapiens sprider sig österut från Afrika, mot Asien
115 cm - Senaste istiden börjar i Europa
126 cm - Näst senaste istiden slutar i Europa
300 cm - Homo sapiens uppstår i Afrika
300 cm - Näst senaste istiden börjar i Europa
400 cm - Neandertalarna uppstår i Europa
Kombinera med andra tidslinjer från Naturhistoriska riksmuseet
Naturen under den senaste istiden
Samma skala som den här tidslinjen. Dessa två tidslinjer kan slås samman och komplettera varandra.
7 minuter om Jordens och livets utveckling
Annan skala än den här tidslinjen. Om dessa två ska användas tillsammans behöver man göra en ”in-zoomning”. Tidslinjen över människans uppkomst utgör de sista 0,4 mm av tidslinjen över jordens och livets utveckling.
Se en kort film om människans uppkomst
Filmen är två minuter lång och fokuserar på några viktiga egenskaper som gjorde att Homo sapiens överlevde på savannen och kunde sprida sig över hela världen.
Länk till filmen: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/70HEE9K7AY
Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.
Funktioner i videospelaren
Aktivera (eller avaktivera) textningen genom att klicka på T-ikonen i videospelarens nedre högra hörn.
Tips! Anpassa uppspelningshastigheten i videospelaren om du tycker att det går för fort eller långsamt. Tryck på kugghjulet i nedre högra bildhörnet och välj hastighet.
Lärarröster om materialet
Jag tycker att uppgiften var mycket bra utformad och det blev så tydligt med tidslinjen, en bra sammanfattning av arbetet vi jobbat med under lång period. En tydlig och bra samarbetsuppgift!
Jag kommer låta tidslinjen sitta kvar till framtida arbeten med både big bang, pangea och forntiden, men också religion för att få perspektiv på dåtid, nutid och framtid.
Eleverna tyckte det var jättekul. Vi har en längre tidslinje i klassrummet. Det var väldigt bra att visa att det finns olika typer av tidslinjer och att det går att bryta ned till fler händelser.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.