Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever som arbetar med materialet.

Tidslinje över människans uppkomst

Gör en tidslinje över människans uppkomst och träna på begrepp som dåtid, nutid och framtid. Sätt den i ett större tidsperpektiv genom att kombinera med andra tidslinjer.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3

Ämne: SO

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Arbeta praktiskt, Tidslinje

Tidsåtgång: Cirka 45 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av materialet.

Om den moderna människans uppkomst

Den moderna människan (vi) uppkom i Afrika för ungefär 300 000 år sedan. I den här filmen får man veta vilka egenskaper som gjorde att vi överlevde hettan på savannen och kunde sprida oss över världen. När vi kom till Europa fanns neandertalarna redan där. Efter några tusen år av samexistens försvann neandertalarna och sedan 38 000 år tillbaka finns bara en sorts människa på jorden: vi, den moderna människan.

De här händelserna finns med på tidslinjen

  • 400 000 år sedan - Neandertalarna uppstår
  • 300 000 år sedan - Homo sapiens uppstår
  • 300 000 år sedan – Näst senaste istiden börjar
  • 126 000 år sedan – Näst senaste istiden slutar
  • 115 000 år sedan – Senaste istiden börjar
  • 90 000 år sedan - Homo sapiens lämnar Afrika och sprider sig österut, mot Asien
  • 42 000 år sedan (minst) - Homo sapiens kommer till Europa
  • 38 000 år sedan - Neandertalarna försvinner
  • 12 000 år sedan - Första spår av människor i Sverige
  • 10 000 år sedan – Senaste istiden slutar
  • 6 000 år sedan - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
  • 3 700 år sedan – Bronsålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)
  • 2 500 år sedan – Järnålder (från Arkeologens dotter, Historiska museet)

Förberedelser

Ha framme i klassrummet

  • Snöre eller rep som är 4 meter långt.
    Det går också att tejpa ihop papper så det blir 4 meter.
  • Måttband eller linjal med millimeterskala.
  • Bilderna eller färgpennor (för att rita egna bilder)
  • Tejp eller lim.
  • Saxar.

Genomförande

Titta på filmen

Se filmen tillsammans i klassen. Följ upp med att göra tidslinjen.

Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/70HEE9K7AY

Gör tidslinjen

Skala

1 meter = 100 000 år

1 centimeter = 1 000 år

1 millimieter = 100 år

Längd

Tidslinjen är 4 meter lång och täcker 400 000 år.

Måtten räknas från ena änden av tidslinjen.

Markera händelserna på tidslinjen och sätt dit de färdiga bilderna (Bilder till tidslinjen.pdf) eller rita egna som visar vad som hände då.

0 cm Nutid

2,5 cm - Järnålder i Norden

3,7 cm - Bronsålder i Norden

6 cm - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden

10 cm - Senaste istiden slutar i Europa

12 cm - Första spår av människor i Sverige

38 cm - Neandertalarna försvinner

42 cm - Homo sapiens kommer till Europa

90 cm - Homo sapiens sprider sig österut från Afrika, mot Asien

115 cm - Senaste istiden börjar i Europa

126 cm - Näst senaste istiden slutar i Europa

300 cm - Homo sapiens uppstår i Afrika

300 cm - Näst senaste istiden börjar i Europa

400 cm - Neandertalarna uppstår i Europa

Kombinera med andra tidslinjer från Naturhistoriska riksmuseet

Naturen under den senaste istiden

Samma skala som den här tidslinjen. Dessa två tidslinjer kan slås samman och komplettera varandra.

7 minuter om Jordens och livets utveckling

Annan skala än den här tidslinjen. Om dessa två ska användas tillsammans behöver man göra en ”in-zoomning”. Tidslinjen över människans uppkomst utgör de sista 0,4 mm av tidslinjen över jordens och livets utveckling.

Se en kort film om människans uppkomst

Filmen är två minuter lång och fokuserar på några viktiga egenskaper som gjorde att Homo sapiens överlevde på savannen och kunde sprida sig över hela världen.

Länk till filmen: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/70HEE9K7AY

Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Funktioner i videospelaren

Aktivera (eller avaktivera) textningen genom att klicka på T-ikonen i videospelarens nedre högra hörn.

Tips! Anpassa uppspelningshastigheten i videospelaren om du tycker att det går för fort eller långsamt. Tryck på kugghjulet i nedre högra bildhörnet och välj hastighet.

Lärarröster om materialet

Jag tycker att uppgiften var mycket bra utformad och det blev så tydligt med tidslinjen, en bra sammanfattning av arbetet vi jobbat med under lång period. En tydlig och bra samarbetsuppgift!

Jag kommer låta tidslinjen sitta kvar till framtida arbeten med både big bang, pangea och forntiden, men också religion för att få perspektiv på dåtid, nutid och framtid.

Eleverna tyckte det var jättekul. Vi har en längre tidslinje i klassrummet. Det var väldigt bra att visa att det finns olika typer av tidslinjer och att det går att bryta ned till fler händelser.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3

Ämne: SO

Centralt innehåll: 1-3 SO - Tidslinjer och begreppen dåtid, nutid och framtid

Innehållstyp: Arbeta praktiskt, Tidslinje

Tidsåtgång: Cirka 45 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se