Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elev som använder materialet Stannfåglar

Stannfåglar

Vilken fågel är Sveriges nationalfågel? Vem delar med sig av sin favoritmat? Och vilken fågel hade egna sångböcker på 1700-talet? Lär er om 16 stannfåglar från fina faktakort.


Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning

Tidsåtgång: Från cirka 30 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av materialet Stannfåglar

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut Stannfåglar - faktakort för utksrift.pdf. Skriv ut enkelsidigt. Bestäm om eleverna ska arbeta med korten enskilt, i par eller grupp och anpassa antalet utskrifter efter det. Klipp eventuellt isär korten, se förslag på upplägg här nedanför.

Om ni ska göra fågelmaten, kan du även skriva ut Stannfåglar - fågelmat recept för utskrift.pdf och ge till de elever som vill ta med recepten hem. Recepten finns även längre ner på den här sidan. Där framgår vad som behöver förberedas för respektive recept.

Observera

Det är inte alltid tillåtet att mata fåglar nära fastigheter.

Kolla alltid med den som äger skolfastigheten innan ni matar fåglar på skolans område.

Genomförande

Sorteringsövningar med faktakorten

  • Låt eleverna sortera fåglarna på valfritt sätt.
  • Sortera fåglarna efter storlek som vingbredd, kroppslängd eller vikt (matematik).
  • Sortera fåglarna efter hur de ser ut, Vilka liknar varandra? Vilka detaljer i utseendet sorterar ni efter? Gå gärna vidare med att ta reda på den vetenskapliga indelningen av fåglar i kråkfåglar, mesar, trastar och så vidare.
  • Ni kommer säkert på ännu fler sätt att arbeta med korten!

Tips 1

Kombinera med materialet om flyttfåglar och få ännu fler faktakort att sortera.

Sortera efter vad de äter och diskutera varför en del behöver flytta.

Gör egen fågelmat

Det är roligt att mata fåglar, man kan få se många olika arter komma till fågelbordet. Om man vill ge fåglarna något extra gott kan man göra egna frökakor eller havrebollar. Här nedanför finns enkla recept.

Tips 2

Spela artbingo med stannfåglarna när ni lärt er känna igen dem.

Om ni har ett fågelbord nära klassrumsfönstret kan ni spela inifrån klassrummet!

Recept på fågelmat

Frökakor

Du behöver

  • 8 dl fågelfrön
  • 250 g kokosfett (finns i mataffären)
  • Plastfolie
  • Pepparkaksformar
  • Bakplåtspapper
  • Blompinne
  • Snöre eller band

Gör så här

  1. Smält kokosfettet i en kastrull på medeltemperatur. Kokosfettet blir väldigt varmt, så ta gärna hjälp av en vuxen. Så fort fettet har smält, häll det över fågelfröna i en bunke och blanda ihop.
  2. Klä pepparkaksformarna med plastfolie och var noga med att trycka ut plasten i formarnas alla hörn. Ställ de folieklädda formarna på en plåt eller bricka med bakplåtspapper på.
  3. När fröblandningen har svalnat något, så att plastfolien inte smälter, använder du en sked för att fylla formarna med fröna. Använd blompinnen för att göra ett hål i varje frökaka. Gör hålet ganska nära mitten på kakan.
  4. Om det är kallt ute kan du ställa ut kakorna för att stelna, annars kan du ställa dem i frysen. Efter ungefär en timme kan du trycka ut kakorna ur formarna. Förvara de färdiga kakorna kallt (ute eller i frysen) över natten så att de stelnar ordentligt.
  5. Häng upp kakorna i ett träd med snöre eller band.

Havrebollar

Du behöver

Lika delar, till exempel 2 dl av vardera

  • Smält smör
  • Smält kokosfett (finns i mataffären)
  • Fiberhavregryn
  • Solrosfrön

Gör så här

  1. Blanda smält smör och smält kokosfett i en ganska stor skål.
  2. Häll i fiberhavregryn och solrosfrön och blanda noga.
  3. Låt blandningen stelna så det går att forma bollar av den.
  4. Forma bollar av blandningen, de ska vara ungefär så stora som snöbollar.
  5. Häng upp bollarna i en fågelmatsautomat för talgbollar.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll: 1-3 NO – Årstidsväxlingar i naturen. Några livscykler och anpassningar, 4-6 Biologi – Biologisk mångfald och anpassningar till miljön

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning

Tidsåtgång: Från cirka 30 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se