Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6
Ämne: NO, Biologi
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Film, Systematisk undersökning, Arbeta praktiskt
Tidsåtgång: Cirka 45 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Förberedelser
Ladda ner djurkorten, protokoll och djurskyltarna.
Skriv ut
- Djurkorten, en uppsättning kort (kortlek) till varje grupp (se nedan om gruppindelning) plus en extra till dig själv. Klipp isär korten. Laminera dem gärna, åtminstone din kortlek.
- Ett protokoll till varje elev.
- Djurskyltarna, en av varje. Gärna A3-format. Laminera dem gärna.
- Sätt upp djurskyltarna (däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar) väl ustpridda i klassrummet, till exempel i fyra hörn.
Länk till filmen
https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/55HE0N4AXG
Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.
Tips inför genomförandet
Vik bort gruppen på protokollet om du vill att barnen ska vänta med det momentet tills de sett filmen.
Genomför Sortera djur
Tidsåtgång
Cirka 45 minuter
Instruktioner till eleverna står i de färgade fälten.
Del 1 - Sortera fritt
Dela in klassen i grupper om ungefär fyra elever. Varje grupp får en kortlek.
Ni har fått kort med bilder av djur.
Alla djuren finns i Sverige och har ett skelett med ryggrad. Precis som vi!
Nu ska ni sortera djuren. Ni får sortera hur ni vill.
Del 2 - Sortera olika
Grupperna berättar hur de har sorterat. Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.
Många bra tankar här!
Nu ska vi göra som forskarna gör när de sorterar djur.
Del 3 - Titta noga
Samla in gruppernas kortlekar och dela ut ett laminerat djurkort och ett protokoll till varje elev. Titta på filmen tillsammans.
Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/55HE0N4AXG
Titta på ditt djurs hud, hur ser den ut?
Ringa in det som stämmer för ditt djur.
Tror du att ditt djur lägger ägg?
Hur ser äggen ut i så fall?
Ringa in det som stämmer för ditt djur.
Del 4 - Gruppera djuren
Titta på filmen där Lotta berättar om däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar och hur man känner igen dem.
Nu har vi fått namn på de olika djurgrupperna.
Däggdjur, kräldjur, groddjur och fåglar.
Ringa in på pappret vilken grupp ditt djur tillhör.
Ta med dig pappret och ställ dig vid den skylt som stämmer för ditt djur.
Avslutning
Låt barnen vid varje skylt jämföra sina protokoll med varandra och se att de ringat in likadant.
Om nåogn har ringat in annorlunda hjälps de åt att hitta rätt skylt för det djuret.
Bra jobbat!
Nu har ni sorterat 24 landlevande ryggradsdjur precis som forskarna gör.
Facit
Såhär fördelar sig de 24 djuren på de olika grupperna. Repetera gärna vad som är utmärkande för varje grupp.
Fåglar
Blåmes
Fiskmås
Gräsand
Havsörn
Sidensvans
Skata
Däggdjur
Bäver
Ekorre
Fjällämmel
Fladdermus*
Gråsäl
Igelkott
Lodjur
Groddjur
Klockgroda
Lövgroda
Vanlig groda
Vanlig padda
Vattensalamander*
Åkergroda
Kräldjur
Hasselsnok
Huggorm
Kopparödla
Skogsödla
Snok
*) Fladdermus och vattensalamander brukar kräva lite extra funderande.
Fladdermusen kan flyga som en fågel, men har päls och föder levande ungar (som den diar). Den är ett däggdjur.
Vattensalamandern ser ut som en ödla, men den har slät fuktig hud och lägger geléägg. Den är ett groddjur.
Tips för att arbeta vidare Sortera djur
"Superbra övning, tack! Jag vill tipsa om att öva vidare med korten genom att dela ut ett kort till eleverna inför varje rast, kort repetera varje sort och säga "Nu får alla fåglar gå ut". Eleverna går fram till bilden på väggen, sätter upp sitt kort så att jag som lärare ser att man förstått rätt och sen tar jag nästa sort. Jättebra att repetera när man har elever som behöver tid för inlärning eller är väldigt obekanta med området eller språket."
Lärarröster om materialet
Jag gjorde detta i min åk 2. Det var väldigt roligt och alla elever var engagerade.
Alla elever tyckte om övningen. Eleverna tyckte att det lät spännande att de fick undersöka som forskare." - Lärare i åk 1.
Mycket uppskattat av eleverna i min klass (åk 2) som arbetade i grupper. Ett härligt sätt att kombinera ämneskunskaper och språkutvecklande arbetssätt.
Jag gjorde detta förra veckan med mina 3:or. Engagerade och nöjda elever gick ut på rast. :) Bra övning som jag kommer använda fler gånger.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.