Årskurs: Åk 4 - 6
Ämne: Biologi
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Interaktivt
Tidsåtgång: Cirka 50 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Förberedelser
Ladda ner och skriv ut elevmaterialet (Övergödning i Östersjön - elevmaterial för utskrift.pdf). Ett ex räcker till fyra elever, se förslag kring gruppindelning under genomförande. Klipp isär remsorna längs de heldragna linjerna.
Varje elev behöver en remsa med bilder. Om de inte har NO-skrivböcker behöver de varsitt blankt papper också. Grupperna behöver sax och lim.
Övningen leds från skärmen, där både instruktioner och förklaringar dyker upp i rätt ordning.
Klicka gärna igenom webbsidan som förberedelse.
Länk till webbsidan
www.nrm.se/overgodning-ostersjon
Genomförande
Diskussionsövningarna görs med fördel i grupper om två eller tre elever, men kan också göras i helklass om det passar gruppen bättre.
Öppna webbsidan www.nrm.se/overgodning-ostersjon, visa den på stor skärm under hela lektionen.
Dela ut så att varje elev har en remsa med bilder och eventuellt ett blankt papper. Varje grupp ska ha tillgång till sax och lim.
Tips!
Börja med att visa var Östersjön ligger på en karta.
Förslag på intro till eleverna
”Låt materialet ligga på bänken, vi kommer snart att få veta vad vi ska göra med det. Nu ska vi dyka ner i Östersjön och se vad som lever där och livet påverkas av människan. Är ni redo? Då kör vi!”
Klicka på "Start" och följ instruktionerna på webbsidan
Knyt ihop lektionen
Avsluta med att diskutera vem som är producent, konsument och toppkonsument i elevernas näringskedjor.
Översikt av webbsidan
- Klipp isär de fyra bilderna.
- Vänd på korten för att ta reda på vad bilderna föreställer.
Skriv på papperskorten vad de föreställer. - Växtplankton är gröna.
Enkel fakta om växternas superkraft, fotosyntesen.
Nyckelbegrepp: Fotosyntes, producent. - Vem äter vem?
Lägg korten i ordning. - En näringskedja i Östersjön.
Enkel fakta om varför vi behöver äta.
Nyckelbegrepp: Konsument. - Klistra fast bilderna i den ordning de blir uppätna.
Rita energipilar. Viktigt: Rita dem åt rätt håll!
Pilarna visar energins väg. - Behöver alla verkligen äta?
Enkla resonemang kring näringskedjan.
Nyckelbegrepp: Producent, konsument och toppkonsument.
Matcha ihop begreppen med rätt förklaring. - Människan påverkar naturen.
Enkla resonemang kring övergödning. - Hur mycket ska vi "mata" växterna?
Avslutande diskussion kring övergödning.
Lärarröster om materialet
Vi tyckte det var en mycket rolig övning. Just blandningen på att jag pratade, eleverna diskuterade i smågrupper och att sedan dela det i helklass fungerar väldigt bra hos oss. De hann aldrig bli rastlösa eller kände att det blev långtråkigt. Lagom med material att jobba med också
Eleverna tyckte det var roligt. Jag tyckte den var lätt att följa och den gav oss många bra diskussioner om energi.
Eleverna fick träna på att sortera och samarbeta. De älskade att svara på frågor och diskutera med varandra.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.