Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever som arbetar med materialet.

Mitt förhistoriska djur

Eleverna får fantisera kring ett fossil av ett förhistoriskt djur. Sedan får de se vad vetenskapen kan om samma djur och reflektera över hur vi vet det vi vet om förhistoriska djur. Vad är fakta och vad är fantasi (tolkningar)?

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Interaktivt

Tidsåtgång: Cirka 50 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förhandsvisning av materialet.

Förberedelser

Ladda ner och skriv ut elevbladen och elevkorten. Varje ex av elevkorten räcker till 12 elever. Klipp isär elevkorten.

Varje elev behöver ett elevblad och ett bildkort. De behöver också lim, penna, sudd och färgpennor.

Övningen leds från skärmen, där både instruktioner och förklaringar dyker upp i rätt ordning.

Klicka gärna igenom webbsidan som förberedelse.

Länk till webbsidan

www.nrm.se/mitt-forhistoriska-djur

Genomförande

Diskussionsövningarna görs med fördel i grupper om två eller tre elever, men kan också göras i helklass om det passar gruppen bättre.

Öppna webbsidan www.nrm.se/mitt-forhistoriska-djur och visa den på stor skärm under hela lektionen. Längre ner på sidan finns en översikt över innehållet på webbsidan.

Dela ut så att varje elev har ett protokoll (elevblad) och ett bildkort. Eleverna ska ha tillgång till lim och färgpennor.

Förslag på intro till eleverna

”Låt materialet ligga på bänken, vi kommer snart att få veta vad vi ska göra med det. Den här lektionen handlar om fossil och vad fossil berättar för oss. Är ni redo? Då kör vi!”

Klicka på "Start" och följ instruktionerna på webbsidan.

Översikt av webbsidan

  1. Vad har bilderna på elevkorten gemensamt?
  2. Hur bildas fossil?
    Sortera händelserna i filmen i rätt ordning (dra-och-släpp). Rätt ordning:
    a) Ett djur dör och sjunker ner till botten av en sjö.
    b) De mjuka delarna äts upp så bara skelettet blir kvar.
    c) Djuret täcks över av sand, lera och andra döda djur och växter.
    d) Lagren av sand och lera och djurets skelett blir till sten.
    e) Väder och vind slipar berget och skelettet (fossilet) kommer fram.
    Hitta fossilen bland fem bilder (vänd på kort).
  3. Fundera kring bildkorten.
    Eleverna tar fram sina protokoll (elevbladen). Klicka fram en uppmaning i taget.
    a) Klistra fast fossilbilden i den översta rutan.
    b) Vilken del av djuret ser man på fossilbilden?
    c) Hur stort var hela djuret? Här får eleverna fantisera fritt.
    d) På huden hade mitt djur... (välj bland fyra alternativ på protokollet)
    e) Mitt djur åt... (välj bland fyra alternativ på protokollet)
    f) Av alla djur som lever nu är det här mest likt mitt djur. Det räcker med att skriva en djurgrupp, till exempel fågel, däggdjur, fisk.
    g) Så här såg det ut där mitt förhistoriska djur levde. I vilken miljö passar djuret in?
    h) Så här såg mitt förhistoriska djur ut. Eleverna ritar sitt djur. En bild som kombinerar fakta och fantasi kallas för en tolkning.

  4. Det här vet forskarna om era djur
    Jämför era djur med forskarnas tolkningar. Vilken information hade ni behövt för att era tolkningar skulle bli mer lika forskarnas?
    Hur vi vet det vi vet om förhistoriska djur.
    a) Forskare samlar fossil och delar med sig till andra forskare.
    b) Iguanodon. Så här tolkas den med det vi vet idag.
    c) Iguanodon. Så här tolkades den innan man hittat så mycket fossil av den.
    d) Fakta + fantasi = tolkningar av förhistoriska djur

Lärarröster om materialet

Vi tyckte det var en mycket rolig övning. Just blandningen på att jag pratade, eleverna diskuterade i smågrupper och att sedan dela det i helklass fungerar väldigt bra hos oss. De hann aldrig bli rastlösa eller kände att det blev långtråkigt. Lagom med material att jobba med också

Eleverna tyckte det var roligt. Jag tyckte den var lätt att följa och den gav oss många bra diskussioner om energi.

Eleverna fick träna på att sortera och samarbeta. De älskade att svara på frågor och diskutera med varandra.

Det kan finnas många anledningar till att en digital produkt inte fungerar som förväntat. De flesta problem löses om man rensar webbläsarens cacheminne. Be en IT-ansvarig om hjälp om du inte vet hur man gör.

Ibland funkar det att öppna länken i en annan webbläsare.

Om problemen kvarstår trots rensat cacheminne eller försök med annan webbläsare behöver vi följande information för att kunna felsöka. Skriv ner den i ett mail till pedagogerna@nrm.se.

  • Vilket material gäller det?
  • Vad är det som inte fungerar? Beskriv felet.
  • Kommer det upp något felmeddelande? Vad står det?
  • Vilken webbläsare använder ni? (Edge, Safari, Chrome, Firefox)
  • Ungefär vad var klockan när problemet uppstod?

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Åk 4 - 6

Ämne: Biologi

Centralt innehåll: 4-6 Biologi – Livets utveckling, evolutionsteorin

Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Interaktivt

Tidsåtgång: Cirka 50 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se