Årskurs: Åk 7 - 9, Gymnasiet
Ämne: Biologi, Naturkunskap
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Escaperoom, Digital resurs, Systematisk undersökning
Tidsåtgång: cirka 40 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Om Mänsklighetens vagga
Övningen knyter på ett escaperoominspirerat sätt ihop den vetenskapliga upptäckten med känslan av att delta i en mycket annorlunda forskningsexpedition. Mänskligheten vagga innehåller 12 avsnitt, varav fem lås, se översikten på nästa sida. Man får på olika sätt information som man behöver för att komma förbi låsen. Informationen ges som text, bild och film. Ibland ger själva låset informationen som behövs i nästa steg.
Förbered Mänsklighetens vagga
Mänsklighetens vagga görs helst enskilt eller i par. Varje elev/par behöver en digital enhet. Hela uppgiften görs digitalt, förutom den uppsamlande reflektionen som görs muntligt.
Skriv ut lärarhandledningen, båda finns som pdf längre upp på sidan. På sidan 2 och 3 hittar du information om och rätt svar till de olika uppdragen.
Lås
Lås betyder att man måste ange rätt svar för att komma vidare. Här nedanför är de märkta med *Lås*.
På låsen kan man bara få helt rätt eller helt fel, det anges som 0% eller 100%. Elever som får 0% kan ha några rätt. Be att de stämmer av med dig innan de försöker igen, då kan du tala om hur många rätt de har.
Det finns några uppdrag som inte är lås, de har inget inbyggt villkor för att komma vidare. Man erbjuds att försöka igen om man gör fel.
Genomför Mänsklighetens vagga
Introducera uppgiften, förslag till introduktion finns i rutan här nedanför. Ge därefter eleverna länken och låt dem utforska grottorna i Mänsklighetens vagga.
Tips!
Escaperoomet görs helst på dator, där man ser hur muspekaren byter skepnad när man drar den över klickbara fält.
Tips!
I materialet finns filmer med ljud, det är bra om eleverna har hörlurar.
Förslag på intro till eleverna
”I Sydafrika finns en plats som heter Cradle of Humankind, Mänsklighetens vagga.
Nu ska ni få besöka den platsen och se hur det gick till när en helt ny människoart upptäcktes.
Var uppmärksamma på information och instruktioner som dyker upp på skärmen. Lycka till!”
www.nrm.se/mansklighetens-vagga
När alla är klara
Resonera kring följande i helklass. Det finns inga rätta svar, forskningen pågår fortfarande!
- Varför tror ni att så många individer hamnade i Dinaledi- och Lesedi-kamrarna?
- Tror ni att barnet hängde ihop med Neo på något sätt? Varför/varför inte?
Mänsklighetens vagga - översikt
Mänsklighetens vagga
Introduktion till området Cradle of Humankind.
Lås 1 *Lås*
I vilket land ligger Cradle of Humankind? Skriv in rätt svar.
Godkända svar: Sydafrika, Syd afrika, South Africa
Upptäckarna
Presentation av grottklättarna som hittade fossilen.
Filmer från klättring i mycket trånga grottor.
Lås 2 *Lås*
Vad heter grottsystemet som ni utforskar? Flervalsfråga.
Rätt svar: Rising Star
Dinaledi-kammaren
Film från Dinaledikammaren övergår i en övning där man ska hitta nio fossil genom att klicka i bilden. När man hittat alla fossil kommer man vidare.
Tips: Muspekaren ändras från pil till hand när man för den över ett fossil.
Lås 3 *Lås*
Hur många fossil hittade ni i grottan? Skriv in rätt svar.
Godkända svar: 2 000, 2000, 2.000
Sätt ihop skelettet
De fossil man hittade i Dinaledi-kammaren ska sättas på rätt plats på ett skelett. När man är klar visas en animering av hur skelettet sätts ihop.
Kort film där fossilen från grottan sorteras.
Nästa lås introduceras, man får veta att man ska välja gren på människans släktträd och att man väljer mellan två grenar.
Lås 4 *Lås*
Genom att jämföra en skalle av den nya arten med en känd skalle från vardera släktgren (Australopithecus och Homo) ska man välja gren i släktträdet. Flervalsfråga.
Rätt svar: Homo
Datering
Arten hör hemma på Homo-grenen i släktträdet. Datering ska ge sista ledtråden om
placeringen i släktträdet.
Kort fakta om olika metoder för att datera gamla prover.
Lås 5 *Lås*
Använd dateringen och ditt tidigare val av gren för att placera den nya arten på rätt plats i
männsikans släktträd. Staplarna vid varje ruta vgisar när arterna existerade.
Läs av på tidsskalan till vänster. Flervalsfråga.
Rätt svar: C
En helt ny släkting!
Bild av hur den nya arten kan ha sett ut.
Hur den nya arten fick sitt namn.
Repetition av hur upptäckten gick till.
Dra-och-släpp händelserna i rätt ordning.
Mysterierna runt Homo naledi
Forskningsprojektet fortsätter.
Projektets hypotes kring hur så många individer hamnade i samma grotta.
En fantastisk upptäckt gjordes på utgrävningens sista dag, i en annan grottkammare!
Övningen är slut, stäng webbläsaren för att avsluta.
Lärarröster om Mänsklighetens vagga
Filmerna från grottan var både spännande och lite obehagliga. Skönt att veta att alla klarade sig bra.
Bra, annorlunda och rolig uppgift, man lär sig på ett annat sätt. Man kan jobba själv. Lätt att förstå, liknar ett spel.
/Elever i åk 9
Jag tycker det var ett roligt sätt att jobba på. Mina nior gillade uppgiften.
Det kan finnas många anledningar till att en digital produkt inte fungerar som förväntat. De flesta problem löses om man rensar webbläsarens cacheminne. Be en IT-ansvarig om hjälp om du inte vet hur man gör.
Ibland funkar det att öppna länken i en annan webbläsare.
Om problemen kvarstår trots rensat cacheminne eller försök med annan webbläsare behöver vi följande information för att kunna felsöka. Skriv ner den i ett mail till pedagogerna@nrm.se.
- Vilket material gäller det?
- Vad är det som inte fungerar? Beskriv felet.
- Kommer det upp något felmeddelande? Vad står det?
- Vilken webbläsare använder ni? (Edge, Safari, Chrome, Firefox)
- Ungefär vad var klockan när problemet uppstod?
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.