Årskurs: Åk 7 - 9, Gymnasiet
Ämne: Biologi, Naturkunskap
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Digital resurs, Escaperoom
Tidsåtgång: Cirka 40 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filen.
Det här är Madagskars mångfald
Madagaskars mångfald är helt digitalt och görs från Naturhistoriska riksmuseets hemsida via länken längst ner på sidan. Materialet är helt självinstruerande och innehåller filmer, bilder, korta texter och interaktiva övningar.
Madagaskars mångfald består av fem avsnitt. Varje avsnitt avslutas med att man listar ut ett lösenord, som låser upp nästa avsnitt.
Genomför Madagaskars mångfald
Tidsåtgång
Beror på gruppen, men cirka 40 minuter
Uppgiften är självinstruerande, så det går bra att
ge eleverna länken och låta dem köra igång utan
någon vidare instruktion. Ett förslag finns i rutan
här nedanför. Där finns också förslag på hur
uppgiften kan redovisas.
Tips 1!
Madagaskars mångfald innehåller mycket film, så bra om eleverna har hörlurar.
Tips 2!
Testa gärna Madagaskars mångfald innan du låter eleverna göra det. Då märker du om det är något du behöver förklara innan de kör igång.
Tips 3!
Backa till ett tidigare avsnitt genom att skrolla högst upp. Då kommer det fram en bakåtknapp högst upp på sidan.
Förslag på intro till eleverna
“På Madagaskar är den biologiska mångfalden mycket hög, men den är också starkt hotad från många håll. Fattigdom och korruption gör situationen värre.
Ni ska få gå in i rollen som beslutsfattare på en stor internationell konferens. Målet med konferensen är att skapa bästa möjliga skydd för Madagaskars biologiska mångfald.
När ni är klara lämnar ni in vilken strategi ni valde med en motivering.
Gå in på den här länken och fatta kloka beslut, lycka till!”
www.nrm.se/madagaskars-mangfald
Översikt med lösenord
Lås
Mellan avsnitten är det digitala lås. Där måste man ange rätt lösenord för att komma vidare. Här nedanför är de märkta med "Lås".
Det finns också uppgifter som inte är lås, de har inget inbyggt villkor för att komma vidare. Man erbjuds att försöka igen om man gör fel.
Uppdraget
Scenariet är ett toppmöte där man ska besluta om vilken strategi man ska välja för att skydda den biologiska mångfalden på Madagaskar.
Biologisk mångfald
Tre aspekter av biologisk mångfald: mångfald av livsmiljöer, mångfald av arter och mångfald av genetiska anlag inom en population.
Skriv in lösenordet (Lås)
Lösenord: Habitat
Hur blev Madagaskar ett artparadis?
Madagaskars geologiska och biologiska historia. Vad som menas med endemisk.
Skriv in lösenordet (Lås)
Lösenord: Endemisk
Madagaskar idag
Hur människan har påverkat naturen på Madagaskar. Socioekonomiska förhållanden hos dagens befolkning. Avskogningen på Madagaskar.
Skriv in lösenordet (Lås)
Lösenord: Avskogning
Bevarandearbete
Bevarandearbete på Madagaskar idag. Resonemang kring olika strategier för att skydda Madagaskars biologiska mångfald.
Dags att fatta beslutet
Ta det slutgiltiga beslutet om bevarandestrategi. En av strategierna innebär ett bra skydd för Madagaskars biologiska mångfald och övningen är slut. Väljer man någon av de övriga erbjuds man att göra om valet.
Lärarröster om materialet
Innehållet är mycket intressant och knyter på ett bra sätt ihop olika hållbarhetsaspekter och visar på att denna typ av problematik ofta är komplex.
De flesta eleverna tyckte att det var ett viktigt ämne, roligt, intressant och att de lärde sig mycket.
Jag tycker att det var mycket lärorikt och gjort på ett intressant sätt. Ett roligt sätt att lära sig mer om detta viktiga ämne!" /Gymnasieelev
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.