Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever använder materialet

Kroppen lik och olik

Eleverna jämför människokroppen med andra djur och letar efter likheter. Syftet är att de ska upptäcka att allt levande har ett gemensamt ursprung och att det finns en anledning till att vår kropp ser ut som den gör.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll:

Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: Cirka 50 minuter

Ladda ner material för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter PDF-filen.

Förhandsvisning av materialet

Förberedelser

Ladda ner dokumenten som hör till övningen (pdf för utskrift).

Skriv ut de här tre dokumenten i A4 i angiven mängd.

  • Djuren i övningen. En utskrift räcker till två elever/par. Ha som stöd under övningen.
  • Observationsprotokoll. Skriv ut så varje elev/par/grupp har ett exemplar.
  • Loppa. Skriv ut så varje elev har varsin

Länk till filmen

https://play.mediaflow.com/ovp/16/24NETMWO4M

Kopiera länken och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.

Tips!

Dela upp lektionen i två 25-minuterspass.

Första passet: Del 1-3

Andra passet: Del 4-6

Tips!

Låt eleverna fundera över likheter och skillnader mellan människa och andra djur innan ni ser filmen.

Genomförande

Förslag på instruktioner till eleverna är markerad som citat.

Del 1 - Titta på filmen

Ha filmen öppen i en webbläsare på datorn och visa den på stor skärm.

Har ni tänkt på att vi människor har många saker som är lika djuren? Men vi är också olika dem?

Nu ska vi titta på en film som visar några saker om är lika och några som är olika.

Del 2 - Sammanfatta filmen

Låt eleverna prata med varandra om vad filmen handlade om. Ta en kort diskussion i helklass.

Vad handlade filmen om?

Prata med varandra en stund så sammanfattar vi tillsammans sedan.

Del 3 - Gå igenom djuren i övningen

Dela ut Djuren i övningen och gå igenom dem så att alla kopplar bilderna till de blå ikonerna.

Känner ni igen djuren på bilderna? Ser ni att djuren i de små rutorna är samma? Kolla på det här pappret om ni blir osäkra.

Del 4 - Fyll i observationsprotokollet

Dela ut observationsprotokollet och förklara hur det funkar.

Nu ska vi tänka på hur de här djuren ser ut och sätta kryss i de rutor som stämmer.

Prata med varandra innan ni ritar in ett kryss.

Del 5 - Lika och olika

Låg grupperna berätta hur de har kryssat och prata om vilka egenskaper de olika djuren (och vi människor) har.

Vilka djur har sina kryss på samma rader?

De har några egenskaper som är samma, men också många som är olika. Kan ni komma på egenskaper som är olika hos dem?

Del 6 - Avsluta med loppan

Låt eleverna berätta vilka egenskaper de har kommit på. Dela sedan ut loppan. En per elev.

Vad duktiga ni har varit!

Med de här lopporna får ni jämföra människan med de andra djuren i protokollet. Turas om att vara den som håller i loppan.

Kommentar till övningen

Den här övningen handlar om några av kroppens fysiskaegenskaper. När elever jämför människan med andra djur är det vanligt att de sägeratt vi är smartare än alla andra. Utifrån vårt sätt att leva och fungera är det förmodligen sant. Svara gärna att det finns olika slags intelligens och medvetande. Det pågår mycket forskning kring andra organismers intellekt och förmåga att kommunicera och samspela med sin omgivning.

Fåglar har dun, de “ulliga” fjädrarna närmast kroppen. Elever kan tycka att de ser ut som päls. Det är dock fjädrar, men de har samma funktion som däggdjurens underull, nämligen att skapa ett luftlager närmast kroppen för att hålla värmen.

Facit

Djurens egenskaper enligt observationsprotokollet

  • Daggmask - är ett djur
  • Fågel - är ett djur, har ögon, har tänder, har skelett, går på två ben
  • Fisk - är ett djur, har ögon, har tänder, har skelett
  • Giraff - är ett djur, har päls, har ögon, har tänder, har skelett
  • Manet - är ett djur
  • Människa - är ett djur, har päls, har ögon, har tänder, har skelett, går på två ben
  • Orm - är ett djur, har ögon, har tänder, har skelett
  • Stegosaurus - är ett djur, har ögon, har tänder, har skelett
  • Tandval - är ett djur, har ögon, har tänder, har skelett

Förslag på egenskaper som skiljer djuren åt

Ni kommer säkert på ännu fler tillsammans!

  • Daggmasken lever på land
  • Fågeln har fjädrar på huden och kan flyga
  • Fisken har fjäll på huden och lever i vatten
  • Giraffen går på fyra ben och lever på land
  • Maneten lever i vatten
  • Människan kan hålla i sig med sina händer
  • Ormen har fjäll på huden och inga ben
  • Stegosaurusen har fjäll på huden och går på fyra ben
  • Tandvalen lever i vatten

Lärarröster om materialet

Eleverna tyckte mycket om materialet och det blev bra samtal och diskussioner i klassrummet. Jag tyckte om upplägget för det var ett nytt arbetssätt för mig och eleverna.

Det var lätt och överskådligt i protokollet. Bra också att på ett tydligt sätt kunna se likheter och skillnader.

Det var en rolig övning tyckte eleverna. Jag gillar övningar där eleverna får jämföra och leta efter likheter och skillnader då det utvecklar förmågan att titta på t.ex. detaljer.

Bli testklass för nya material

När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.

Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Åk 4 - 6

Ämne: NO, Biologi

Centralt innehåll: 1-3 NO - Några av människans organ., 4-6 Biologi - Människans organsystem. Några organs namn, utseende, placering, funk­tion och samverkan.

Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift

Tidsåtgång: Cirka 50 minuter

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se