Årskurs: Åk 4 - 6, Åk 7 - 9
Ämne: Biologi
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Digital resurs
Tidsåtgång: Cirka 40 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filen.
Förberedelser
Ladda ner och skriv ut Diskussionsövning Kattdjur - elevblad för utskrift.pdf.
Titta igenom www.nrm.se/kattdjur för att få resonemang och fakta.
Skriv ut
Diskussionsövning Kattdjur - elevblad för utskrift.pdf, varje grupp ska ha ett exemplar. Se nedan om gruppindelning.
Genomförande
Tidsåtgång
40 minuter
Gruppindelning
Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
Ge varje grupp en utskrift med de fyra kattdjuren. Instruktioner till eleverna står i rutan här nedanför.
Att säga till eleverna
Från början fanns det bara en sorts katt somman kan kalla för urkatten eller gryningskatten. Urkatterna levde i Europa för ungefär 30 miljoner år sedan.
Nu finns det många olika sorters kattdjur. Varför är det så?
Prata med varandra!
Tips!
Om grupperna behöver hjälp att komma igång kan du använda de färdiga frågorna här nedanför.
Frågeställningar för att få igång diskussionen i grupperna
Alla vi här i rummet är samma art, Homo sapiens. Ser vi exakt likadana ut?
Hur kan det ha varit med urkatterna tror ni?
Varför är de så olika nu?
Her ser det ut där de olika kattdjuren lever?
Var i världen finns sådana miljöer?
Skulle de överleva i varandras miljöer? Varför/varför inte?
Varför överlever rovdjur bättre när de är kamouflerade?
Avsluta övningen
Titta på www.nrm.se/kattdjur tillssammans. Det går bra att låta grupperna titta på faktasidorna på egen hand.
Jobba vidare med kattdjurens evolution
Nationellt resurscentrum för biologiundervisning har tagit en serietidning om kattdjurens evolution.
Hämta serietidningen Katter på rymmen för utskrift här. Länk till annan webbplats.
Lärarhandledningen innehåller förslag på fler övningar, hämta den här. Länk till annan webbplats.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.