Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Många ställer frågor om Djurens jul. Här har vi samlat de vanligaste, med svar.

Årskurs:

Ämne:

Centralt innehåll:

Innehållstyp:

Tidsåtgång:

Allmänna frågor

Nytt för i år är tre loppor för att repetera innehållet i julkalendern. Övningarna Sortera julkalendern och Julkalendermemory är uppdaterade med årets luckor. Lärarhandledning, facit och länkar till extramaterialet finns på den här länken.

Julkalendern används och uppskattas från förskola till åk 6. Rimmen och frågorna i klippen varierar i svårighetsgrad. Det gör att vissa luckor kan upplevas som lite lätta för äldre elever och andra svårare för yngre elever.

Beroende på elevernas ålder och gruppens nivå kan man som lärare anpassa svårighetsgraden genom att ge ledtrådar. Det finns ett facit som man kan skriva ut och ha framme under lucköppnigen, då blir det lätt att hjälpa eleverna om de behöver det.

Nej, Djurens jul och allt material som hör till är kostnadsfritt att använda.

Nej, man behöver inte anmäla sig eller logga in, vem som helst kan använda kalendern. Den ligger helt öppet på www.nrm.se/julkalender Länk till annan webbplats.. På den sidan kan man just nu anmäla sig för att få ett mail när det är dags att öppna första luckan. Det är inte nödvändigt. Så fort första luckan släpps ligger kalendern på samma ställe.

I år består julkalendern av 24 helt nya klipp. Några favoritdjur återkommer men då med nya rim och nya frågor. Allt material finns på den här länken.

Arbetsmaterial och facit

Det finns ett facit i lärarmaterialet som kan hämtas på den här länken.

I facit står både rätt svar på respektive rim, vilken grupp föremålet tillhör (till Sortera julkalendern) och förklaringen till svaret på respektive filmfråga.

Använd gärna facit för att hjälpa eleverna att gissa rätt på rimmen.

Ja, övningen Sortera julkalendern finns här.

Viktiga datum

Första luckan släpps redan 28/11, så passa på att testa att det funkar att öppna luckan.

Om något strular hänvisar vi i första hand till IT-ansvarig på skolan, eftersom det oftast handlar om inställningar i skolans brandvägg.

Kalendern ligger kvar till den 31 januari 2025.

Om du önskar använda den efter det, kontakta pedagogerna@nrm.se.

Ja, på fredagar släpper vi tre luckor (fre, lör, sön) för att man ska kunna välja när man vill öppna helgens luckor.

Om det inte funkar

Av tekniska skäl har vi behövt ändra domännamnet där julkalendern ligger, så om du använde en adress som innehåller djurensjul finns en risk att den inte funkar längre.

Julkalendern finns alltid på www.nrm.se/julkalender Länk till annan webbplats.

Gåtan öppnas i ett pop-up-fönster. Webbläsaren behöver tillåta pop-up-fönster. Det kan vara en inställning som ligger i kommunens brandvägg, eller lokalt på din dator. Kontakta IT-ansvarig på skolan och be om hjälp om du behöver.

Du kan testa att öppna djurensjul.se i din privata mobil. Stäng av wifi först så du är på mobildatanätet. Om kalendern funkar då är det troligt att det är inställningar i brandväggen som orsakar problemet. Det kan funka att internetdela (koppla upp datorn till internet via telefonen) med din telefon och öppna luckan på det sättet.

Vi har testat Djurens jul i webbläsarna Chrome, Edge, Safari och Firefox. Den funkar i alla fyra. Testa följande åtgärder, börja med nummer ett.

  1. Uppdatera sidan (tryck på runtpilen i anslutning till webbläsarens adressfält).
  2. Testa att öppna Djurens jul en annan webbläsare.
  3. Rensa webbläsarens cacheminne, be IT-ansvarig om hjälp om du behöver.

Om problemen kvarstår trots rensat cacheminne eller försök med annan webbläsare behöver vi följande information för att kunna felsöka. Skriv ner den i ett mail till pedagogerna@nrm.se.

  • Vilket material gäller det?
  • Vad är det som inte fungerar? Beskriv felet.
  • Kommer det upp något felmeddelande? Vad står det?
  • Vilken webbläsare använder ni? (Edge, Safari, Chrome, Firefox)
  • Ungefär vad var klockan när problemet uppstod?

Det kan finnas många anledningar till att en digital produkt inte fungerar som förväntat. De flesta problem löses om man rensar webbläsarens cacheminne. Be en IT-ansvarig om hjälp om du inte vet hur man gör.

Ibland funkar det att öppna kalendern i en annan webbläsare.

Om problemen kvarstår trots rensat cacheminne eller försök med annan webbläsare behöver vi följande information för att kunna felsöka. Skriv ner den i ett mail till pedagogerna@nrm.se.

  • Vilket material gäller det?
  • Vad är det som inte fungerar? Beskriv felet.
  • Kommer det upp något felmeddelande? Vad står det?
  • Vilken webbläsare använder ni? (Edge, Safari, Chrome, Firefox)
  • Ungefär vad var klockan när problemet uppstod?

Hittar inte min fråga

Om du inte hittar svar på din fråga här, maila till pedagogerna@nrm.se

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se