Årskurs: Åk 4 - 6, Åk 7 - 9, Anpassade skolformer
Ämne: NO, Fysik
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Film, Arbetsmaterial för utskrift
Tidsåtgång: 50-60 minuter
Ladda ner material för utskrift
I materialet ingår
- Lärarhandledning
- Film, 9 minuter med eller utan nyckelbegrepp i bild när de nämns
- Filmbingo och ordlista för åk 4-6
- Filmbingo och ordlista för åk 7-9
- Tomma bingobrickor där eleverna får välja vilka begrepp de vill lyssna efter
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Förberedelser
Ladda ner dokumenten som hör till övningen (pdf för utskrift).
Skriv ut dokumenten i A4 i angiven mängd.
För årskurs 4-6
- Filmbingo för åk 4-6 eller Tom bingobricka. Skriv ut enkelsidigt så varje elev har ett exemplar. Dokumentet innehåller 10 olika bingobrickor.
- Ordlista för åk 4-6. Skriv ut dubbelsidigt så varje elev har varsitt exemplar.
För årskurs 7-9
- Filmbingo för åk 7-9 eller Tom bingobricka. Skriv ut enkelsidigt så varje elev har ett exemplar. Dokumentet innehåller 10 olika bingobrickor.
- Ordlista för åk 7-9. Skriv ut dubbelsidigt så varje elev har varsitt exemplar.
Filmlänkar
Kopiera länken och klistra in i webbläsarens adressfält eller er digitala lärplattform.
Begreppen i bild när de nämns i filmen
https://play.mediaflow.com/ovp/16/02OED902P2
Filmen utan begreppen i bild
https://play.mediaflow.com/ovp/16/73OEKAYBW1
Tips!
Se filmen två gånger, första gången spelar ni filmbingot. Vid andra titten, ha ordlistorna framme och pausa efter behov.
Genomförande
Dela ut bingobrickorna
För att stimulera aktivt tittande på filmen rekommenderas att eleverna får varsin bingobricka.
Titta på filmen och spela bingo under tiden
Visa filmen på storskärm.
När ett begrepp som står på brickan nämns i filmen sätter man kryss i den rutan.
När någon får en full rad ropar hen "Bingo!" och filmen pausas. Den som fått bingo får berätta vilka ord som kryssats. Starta filmen igen och gå vidare med två rader och full bricka.
Efter filmen
Låt eleverna jobba med ordlistan och förklara orden som de används i filmen. Se eventuellt filmen igen. Låt sedan eleverna berätta hur de förklarat orden. Här nedanför finns förslag på förklaringar, använd gärna dem när ni går igenom ordlistan tillsammans.
Förslag på förklaringar till orden
Årskurs 4-6
- Blad - De första hästarna åt blad, det ser man på deras tänder.
- DNA - Där generna finns.
- Egenskaper - Hur kroppen ser ut, som gör att man överlever i sin miljö.
- Evolution - Livets utveckling
- Flock - Många djur som lever tillsammans, de hjälper varandra att hålla utkik efter rovdjur.
- Fortplantning - När en hona och en hane parar sig.
- Fossil - Delar av ett djur (eller växt) som har blivit till sten.
- Föl - Hästens unge
- Gräs - Hästens mat, hårt att tugga, sliter på tänderna
- Hov - Hästens fot, nageln på den mellersta tån.
- Klimatförändring - Gör så att livsmiljön förändras.
- Snabb - Att vara snabb är ett skydd mot rovdjur.
- Synfält - Hur mycket man kan se utan att vända på huvudet.
- Tår - Hästar har en tå nu, de första hästarna hade flera tår.
- Tänder - Hästarnas tänder funkar för att äta gräs. De första hästarnas tänder funkade för att äta blad men inte gräs.
Årskurs 7-9
- Antal tår - I takt med att det blev en fördel att vara snabb har hästar med färre tår gynnats.
- DNA - Finns i kroppens celler och kodar för olika egenskaper.
- Evolution - Livets utveckling under lång tid.
- Flock - Att leva i flock är ett beteende som skyddar flockmedlemmarna mot rovdjur.
- Fossil - Delar av ett djur (eller växt) som har mineraliserats (blivit till sten).
- Gener - Delar av DNA som kodar för enskilda egenskaper.
- Gynnsam - Innebär en fördel.
- Livsmiljö - Området där en population lever, vilka egenskaper som gynnas avgörs av livsmiljön. Kallas också habitat.
- Mutation - Förändring i DNA.
- Naturligt urval - Egenskaper som inte funkar i en viss miljö sorteras bort genom att djuret inte överlever tillräckligt länge för att fortplanta sig och föra vidare generna.
- Storlek - Ett större djur är svårare att döda för rovdjur.
- Variation - Djur inom en art/population ser lite olika ut. Uppstår delvis vid fortplantningen där mammans och pappans gener blandas slumpmässigt.
- Ögonens placering - Hästens ögon sitter på sidan av huvudet. Det ger dem ett brett synfält och därmed lättare att upptäcka rovdjur (gäller de flesta bytesdjur). Rovdjur har ögonen framåtriktade för att kunna bedöma avstånd till bytet. Klättrande djur (t.ex. människor och apor) har också ögonen framåtriktade, men för att kunna bedöma avstånd till grenarna.
Lärarröster om materialet
Eleverna tyckte att bingot gjorde att de lyssnade mer aktivt.
Materialet öppnade upp till flera frågor om DNA, gener och människans utveckling, så det väckte nyfikenheten.
Mina elever tyckte att det var roligt och bra med ett bingo när man ser en film och de blev mer motiverade och uppmärksamma på filmen genom att lyssna efter begreppen. Även om det var lite jobbigt med ordlistan så tyckte många att den var bra, att de lärde sig många nya begrepp.
Jag tyckte filmen var jättebra och beskrev på ett tydligt sätt komplexa frågor.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.
