Årskurs: Åk 7 - 9, Gymnasiet
Ämne: Biologi, Naturkunskap
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Digital resurs, Interaktivt, Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning
Tidsåtgång: Två delar á cirka 40 minuter, andra delen kan anpassas i längd.
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Det här är DNA i miljöns tjänst
DNA i miljöns tjänst är ett lektionsupplägg som inbegriper både eget arbete i en interaktivt gränssnitt och diskussion med andra. Den digitala delen görs från Naturhistoriska riksmuseets hemsida via länken längst ner på sidan. Materialet är självinstruerande och innehåller filmer, bilder, korta texter och interaktiva övningar.
DNA i miljöns tjänst består av två delar. Den första är digital och görs enskilt. Där får eleverna bakgrundsinformation. De får också fakta om invasiva arter samt information om hur man samlar in, extraherar och analyserar DNA från naturen. Den andra delen är en diskussionsövning som görs i grupper om förslagsvis 3-4 elever.
Genomför DNA i miljönst tjänst
Tidsåtgång
Cirka 40 minuter per del, andra delen kan anpassas i längd.
Introducera uppgiften, förslag på introduktion till eleverna i rutan här nedanför, och ge dem länken www.nrm.se/dna-i-miljons-tjanst som är lätt att skriva av.
Tips 1
Den digitala delen innehåller mycket film, så bra om eleverna har hörlurar.
Tips 2
Flippa klassrummet och låt eleverna göra den digitala delen hemma inför diskussionslektionen.
Förslag på intro till eleverna
Att säga
“Visste ni att det går att ta reda på vilka djurarter som finns i och runt en sjö genom att analysera DNA från vattnet i sjön?!
Det här görs för att hålla koll på hur naturen mår. Det kallas för miljöövervakning. Man kan också upptäcka nya arter i ett område genom att analysera DNA från prover tagna i naturen. DNA som man samlat in i naturen kallas eDNA, environmental DNA.
Nu ska ni få prova på att vara miljöövervakare. Börja med att göra det här webbmaterialet. Efteråt ska ni diskutera era resultat i grupper.
Gå in på den här länken och lycka till!”
www.nrm.se/dna-i-miljons-tjanst
DNA i miljöns tjänst, översikt
1. Uppdraget
Introduktion till uppdraget och mail från oroliga medborgare som tycker sig ha upptäckt ett nytt djur i en nationalpark.
Direktlänk: www.nrm.se/dna-i-miljons-tjanst
2. Invasiva främmande arter
Risker med invasiva arter. Invasiva arter i EU och Sverige. Presentation av tre invasiva arter i Sverige.
3. Samla in prover
Hur man gör för att samla in prover av god kvalité, som går att analysera.
4. Extrahera DNA
Hur man extraherar DNA på ett speciallaboratorium. Koppling till DNA-extraktion med kiwi eller annan frukt som kan göras i klassen.
5. Analys och resultat
Resultatet av analysen kommer i form av fyra DNA-strängar som eleven matchar i en internationell databas.
6. Diskutera resultatet
Den avslutande delen av övningen.
Görs i små grupper utifrån de färdiga diskussionsfrågorna.
Länktips
För den som blir nyfiken och vill veta mer om miljöövervakning och yrken på temat finns länktips i slutet.
Lärarröster om materialet
Ett roligt material som stämde överens med vårterminens arbete kring Östersjön för mina nior.
Det kan finnas många anledningar till att en digital produkt inte fungerar som förväntat. De flesta problem löses om man rensar webbläsarens cacheminne. Be en IT-ansvarig om hjälp om du inte vet hur man gör.
Ibland funkar det att öppna länken i en annan webbläsare.
Om problemen kvarstår trots rensat cacheminne eller försök med annan webbläsare behöver vi följande information för att kunna felsöka. Skriv ner den i ett mail till pedagogerna@nrm.se.
- Vilket material gäller det?
- Vad är det som inte fungerar? Beskriv felet.
- Kommer det upp något felmeddelande? Vad står det?
- Vilken webbläsare använder ni? (Edge, Safari, Chrome, Firefox)
- Ungefär vad var klockan när problemet uppstod?
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.