Årskurs: Åk 4 - 6, Åk 7 - 9
Ämne: Biologi
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift, Systematisk undersökning
Tidsåtgång: 40 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filen.
Förberedelser
Ladda ner och skriv ut Diskussionsövning Armar - elevblad för utskrift.pdf, varje grupp ska ha ett exemplar. Förslag på gruppindelning finns längre ner.
Titta igenom www.nrm.se/armar för att få resonemang och fakta.
Genomförande
Dela in klassen i grupper om 3-4 elever. Varje grupp får ett exemplar av elevbladet.
Tidsåtgång
40 minuter
Instruktion till eleverna
"Nu ska ni få jämföra armarna, eller frambenen, hos människa, säl, fågel och rådjur. Alla armar har samma delar, överarm, underarm och "hand".
Hitta de tre delarna på varje "arm" och färglägg dem. Överarmarna röda, underarmarna blå och händerna gula.
Prata med varandra!"
Ledtrådar och tips till grupper som har svårt att komma igång
- Börja med människans arm och färglägg alla delar.
- Var är de andra djurens överarmar? Jämför med människan.
- Var är de andra djurens underarmar? Jämför med människan.
- Var är de andra djurens handben? Jämför med människan.
Observera!
Fågeln och rådjurets handben har störst olikheter med människans. Till exempel har de inte lika många fingrar.
Knyt ihop lektionen
Avsluta med att titta på www.nrm.se/armar tillsammans. Det går också att låta grupperna titta på faktasidorna på egen hand.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.